Najlepšie štartovacie káble 2021 – recenzie, test, porovnanie

Počas zimného obdobia môžete mať problém s naštartovaním vozidla a ako prvá pomoc sú vhodné štartovacie káble. Tie prepoja vybitú batériu so zdravým akumulátorom iného auta, ktoré je ochotné vám pomôcť. Kvalitné štartovacie káble vás v kritickej a nečakanej situácii nesklamú, pretože motor spoľahlivo prebudia k činnosti.

Ako vybrať štartovacie káble?

Ak máte vo vozidle starší akumulátor a navyše často jazdíte na krátke úseky, vybitá batéria nemusí byť ničím výnimočným. Nízke teploty v kombinácii s krátkymi jazdami sú záťažou pre batériu a kapacita akumulátora sa počas takejto jazdy nestihne dobiť. Hoci štartovacie káble nie sú povinnou výbavou vodiča, skladovať ich v kufri auta sa vyplatí. Káble nie sú finančne náročné a pokiaľ zvolíte správne, budú vám slúžiť niekoľko rokov. Poradíme vám, ako si vybrať vhodné štartovacie káble, čo pred kúpou sledovať a na čo si dať pozor. Vďaka nám sa vyhnite častým chybám, dozviete sa, ako káble správne zapojiť a rýchlo sa zorientuje v ponuke dostupných štartovacích káblov na našom trhu.

Najlepšie štartovacie káble

Názov Hodnotenie Detail
4Cars 400 A 4 m   ✔   DOBRÉ RECENZIE Zobraziť produkt
Forever JS-200   ✔   PRE NÁROČNÝCH Zobraziť produkt
Compass 600 A 4 m   ✔   NÁŠ TIP Zobraziť produkt
Vapol CZ 1000 A/5 m   ✔   DNES V AKCII Zobraziť produkt
Extol Premium 800 A 5 m   ✔   ZLATÁ STREDNÁ CESTA Zobraziť produkt

Štartovacie káble – recenzie

Vybrali sme pre vás najlepšie dostupné štartovacie káble, ktoré oceníte v nepríjemných situáciách najmä počas zimných mesiacov. Ak takéto káble máte vo svojej výbave, nič vás nezaskočí a do požadovaného cieľa sa dopravíte aj napriek prvotným komplikáciám. V našom výbere nájdete výkonné káble vhodné pre nákladné vozidlá, káble s menším prevádzkovým prúdom, ktoré sa uplatnia pri núdzovom štartovaní osobných automobilov, aj veľmi lacné káble pre motorky či menšie osobné autá.

Ako vybrať štartovacie káble

Ak neviete, aké štartovacie káble použiť, poradíme vám s výberom. Pred kúpou je nutné ujasniť si, na aké vozidlo budete káble potrebovať. Máte malé mestské auto, veľké SUV, rodinné auto alebo dokonca dodávku či nákladiak? Podstatný je výkon vozidla, pretože od neho sa bude odvíjať, po akých kábloch siahnete. Pred tým, než káble vložíte do nákupného košíka, sledujte parametre a špecifikácie, akými sú prierez vodiča káblov, výrobný materiál vodiča, dĺžka káblov, prevádzkový prúd, pracovné napätie a taktiež sa pozrite na svorky káblov. Správny výber káblov vám zaručí bezproblémové naštartovanie automobilu a spoľahlivú službu po dobu niekoľkých rokov. V tomto prípade sa nesnažte čo najviac ušetriť, lebo sa vám to nemusí vyplatiť a príliš lacné káble vás nechajú na pospas osudu, pretože s nimi auto nenaštartujete, ani keby ste sa veľmi snažili.

Prierez vodičov štartovacích káblov

Prierez vodiča štartovacieho kábla je podstatný parameter a všeobecne platí, že by mal byť približne rovnaký, aký má vodič od akumulátora k štartéru. Tento údaj však nenájdete v technickej či inej špecifikácii, a preto sa riaďte odporúčaniami skúsených odborníkov na automobily.

Na osobných autách sa prierez kábla pohybuje od 16 do 35 mm2, pričom podstatný je samotný vodič a nie kábel ako celok, keďže vrch tvorí izolácia. Pre benzínové auto vám postačí štartovací kábel s prierezom 16 mm2 a dĺžkou 3 metre. Väčšia dĺžka je pri osobných autách zbytočná, pretože každý ďalší meter navyše predstavuje zbytočný odpor. Všímajte si preto pomer dĺžky a prierezu. Malé osobné automobily s benzínovým motorom do 2 litrov dokážete naštartovať aj s káblami s prierezom 8 mm2 či 10 mm2.

Pre dieselové autá a vozidlá so silnejším motorom, resp. pre tie, ktoré majú 4 valce a viac, by ste nemali používať štartovacie káble, ktoré sú tenšie než 16 mm2. Za bezproblémový prenos prúdu medzi výkonnejšími osobnými vozidlami sa považujú káble s prierezom 20 mm2 až 25 mm2 a dĺžkou 4 alebo 5 metrov. Pri nákladných autách nesiahajte po štartovacích kábloch, ktoré majú menej než 30 mm2. Za optimálnu dĺžku sa považuje 6 metrov.

Na čo si dať pozor pri priereze

Niektorí výrobcovia v snahe oklamať spotrebiteľov uvádzajú v parametroch výrobku len priemer celého kábla, netreba však zabúdať, že kábel tvorí vodič a izolácia. A práve vodič je podstatnejší, pretože on prenáša elektrický prúd. Ak je príliš tenký, môže sa stať, že deklarovaný prúd vôbec neprenesie alebo sa počas používania prepáli. K ďalším mínusom tenkých vodičov patrí nadmerné zahrievanie.

Pri kúpe štartovacieho kábla buďte opatrní a nedajte sa nachytať na lacné napodobneniny, ktoré síce majú priemer 25 mm2, ale vo vnútri sa pod hrubou vrstvou izolácie skrýva tenký vodič s prierezom len 5 mm2 alebo v tom extrémnejšom prípade len 1,5 mm2. Takýto prierez je nepostačujúci na naštartovanie akéhokoľvek auta a dokonca s ním nemusíte naštartovať ani motorku. Izolácia je oveľa lacnejšia než kvalitná meď, a preto niektorí výrobcovia takýmto spôsobom uvádzajú zákazníka do omylu.

Žena so štartovacími káblami pri aute

Vyhnite sa štartovacím káblom, ktoré nemajú v popise uvedený prierez kábla a chcú vás nalákať len na dobrú dĺžku a veľký prúd. Sledujte teda označenie a technickú špecifikáciu káblov a pokiaľ nie je úplná, poobzerajte sa radšej po iných. Nešetrite na kábloch, lebo ak kúpite kvalitné, budú vám slúžiť niekoľko rokov a nemusíte ich každú chvíľu meniť za nové.

Spoľahlivé štartovacie káble sú vyrobené z potrebného množstva medeného kábla, čo sa odrazí aj na hmotnosti káblov. Dobré štartovacie káble nemajú problém s naštartovaním veľkej dodávky s naftovým motorom, tie nekvalitné však nenaštartujú ani malý mestský automobil či dokonca ani motorku. Hrúbka vodiča nie je všetko, podstatná je tiež dostatočne veľká styčná plocha svoriek s pólom baterky. Bez veľkých kontaktných plôch na kontakty akumulátora vám budú aj hrubé vodiče zbytočné.

Materiál vodičov štartovacích káblov

Štartovacie káble sa vyrábajú z medi alebo hliníka. Ak chcete káble, ktoré čo to vydržia, vsaďte na medené vodiče. Meď sa vyznačuje lepšou vodivosťou aj dlhšou životnosťou. Hoci je oproti hliníku drahšia, odmenou za investované peniaze vám bude spoľahlivosť. Meď dokáže pri rovnakom priereze viesť väčší prúd a navyše je menej náchylná na zlomenie. Práve lámavosť patrí k výrazným mínusom lacnejších hliníkových štartovacích káblov. Hliník sa tak stáva nevhodnou voľbou z hľadiska dlhodobej životnosti.

Na čo si dať pozor pri materiáli

Podobne ako pri priereze vodičov aj pri materiáloch sa snažia neseriózni výrobcovia zavádzať spotrebiteľov. Hliníkové jadro káblov potiahnu tenkou vrstvou medi a vy máte pocit, že ste si kúpili solídne medené káble. Vidno to na svorkách, ktoré navodzujú dojem, že vodiče sú z medi, pričom to nie je pravda. Na obale káblov preto sledujte zloženie, malo by tam byť uvedené, z čoho sú káble vyrobené a ak sa použili dva materiály, v akom sú pomere. Najideálnejšou voľbou sú káble zo 100 % medi, prípadne tie, ktorých zloženie vodičov tvorí aspoň 99 % medi.

Dĺžka štartovacích káblov

Bežná dĺžka štartovacích káblov sa pohybuje od 2,5 do 6 metrov. Rátajte s tým, že dlhšie káble sú ťažšie, zaberú vám viac miesta v kufri, horšie sa rozmotávajú a, samozrejme, vyššia je aj ich obstarávacia cena oproti tým kratším. Medzi vodičmi osobných automobilov sa tešia obľube káble s dĺžkou od 3 do 4 metrov, ide o postačujúcu dĺžku, s ktorou komfortne prepojíte batérie dvoch áut. Tri metre dlhý kábel môže byť nepostačujúci len v situácii, ak sa auto, ktoré vám má pomôcť s naštartovaním, nevie dostať do potrebnej blízkosti. Nezabúdajte, že s dĺžkou kábla rastie aj odpor, preto ak potrebujete dlhé káble, vyberajte z tých, ktoré majú zároveň väčší prierez.

Je vhodné, ak majú štartovacie káble na kamión dĺžku minimálne 6 metrov. Je to dôležité z hľadiska komfortu, aby ste dve vozidlá mohli bez problémov prepojiť. Dlhé káble ocenia okrem kamionistov aj ďalší šoféri s veľkými vozidlami (napr. nákladné autá, dodávky, džípy, terénne autá a podobne).

Prevádzkový prúd štartovacích káblov

Vo všeobecnosti platí, že čím väčší prúd štartovacie káble znesú, tým výkonnejšie vozidlo dokážu naštartovať. Neplatí to však pri všetkých kábloch. Napríklad štartovacie káble 200 A by mali preniesť prúd 200 ampérov. Síce to dokážu, no ak sa vo vnútri skrývajú tenké vodiče, odpor pri tak vysokom prúde spôsobí pokles napätia v mieste spotreby. Nízke napätie vyvolá potrebu vyššieho prúdu, čo má za následok prehriatie káblov a tie sa v kritickom mieste môžu prepáliť.

Štartovanie auta pomocou štartovacích káblov

V obchodoch najčastejšie natrafíte na štartovacie káble s prevádzkovým prúdom od 200 A do 1 500 A. Pre menej výkonné vozidlá s benzínovými motormi postačia prúdy 400 až 600 A. Pre naftové autá s väčším objemom je vhodnejšie siahnuť po štartovacích kábloch 800 A alebo 900 ANákladné a úžitkové vozidlá, ktorých motory sú značne silnejšie než v osobných automobiloch, potrebujú prevádzkový prúd minimálne 800 A, ideálne však okolo 1 000 A a viac. Pri kamiónoch siahajte po štartovacích kábloch s prúdom 1 200 A až 1 500 A.

Pracovné napätie a svorky štartovacích káblov

Čo ďalšie by ste mali sledovať pred kúpu štartovacích káblov? Pri napätí káblov nie je nutné dlho premýšľať, pretože spravidla sú na výber hodnoty 12 V alebo 24 V. Riaďte sa napätím, ktoré je charakteristické pre akumulátor vášho vozidla.

Čo sa týka svoriek (označujú sa aj ako kliešte), je vhodné, ak majú ochranu proti skratu. Tá sa rieši adekvátnou izoláciou alebo správnym tvarovaním. Svorky sa upevňujú o póly batérie a kostru automobilu, dôležitá je preto dôkladná izolácia na všetkých častiach okrem kontaktných miest. Niektoré káble sa predávajú bez izolácie na svorkách a práve na tie si dajte pozor. Pri nešikovnej manipulácii so svorkami môže dôjsť pri štartovaní k skratu. Kvalitná izolácia dokáže predísť nebezpečným a nežiaducim skratom a ochráni vás pred zásahom pri manipulácii. Svorky by mali mať dostatočne silné pružiny v kĺbe a vnútorné hrany by mali mať zúbky. Iba tak je zaistené pevné držanie na mieste po zachytení.

Ako používať štartovacie káble

Po kúpe štartovacích káblov prichádza na rad ich správne zapojenie. Aby ste sa vyhli zle zapojeným káblom, prinášame vám návod, ako ich používať. Nie je to nič zložité, stačí sa riadiť uvedenými pokynmi a auto by ste mali bez problémov naštartovať.

Na prepojenie potrebujete vozidlo, ktoré má zdravý a nabitý akumulátor a nezabudnite, že obe batérie musia mať rovnaké napätie. S vozidlom, ktoré vám bude pomáhať naštartovať, sa priblížte tak, aby vám postačovala dĺžka štartovacích káblov na pohodlné prepojenie. Pred zapojením káblov vypnite zapaľovanie oboch vozidiel a zatiahnite ručné brzdy. Počas oživovania batérie by ste nemali mať zapnuté spotrebiče (napr. svetlá, rádio, klimatizáciu...).

Ako zapojiť štartovacie káble? Pripojte svorku červeného kábla na kladný pól (+) vybitej batérie a dbajte na to, aby sa svorky nedotýkali iných častí vozidla. Svorku na druhom konci červeného kábla pripojte na kladný pól (+) nabitej batérie. Druhý kábel pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie, ten býva spravidla čierny alebo menej často sa stretnete s modrou farbou. Svorky červených káblov a svorky čiernych alebo modrých káblov sa nesmú dotýkať. Druhý koniec čierneho kábla pripojte na blok motora, resp. kostru karosérie automobilu s vybitou batériou. Ideálne je svorku čierneho kábla pripojiť na taký kovový diel, ktorý je pripojený k bloku motora čo najbližšie k štartéru. Nikdy nepripájate svorku na záporný pól vybitej batérie, pretože hrozí riziko výboja, v dôsledku ktorého by došlo k nenávratnému zničeniu batérie.

Svorky štartovacích káblov

Keď sú autá na svojich pozíciách a káble správne zapojené, naštartujte motor auta s nabitou batériou. Zvýšte otáčky (pridajte plyn) a nechajte ho pár minút bežať. Počkajte aspoň 10 minút alebo aj viac, aby sa vybitá batéria čiastočne nabila. Po uplynutí dostatočnej doby otočte kľúčom v zapaľovaní auta s pôvodne vybitou batériou, ak motor nenaskočí, môžete nechať obe autá prepojené káblami a v chode ešte zopár minút a štartovanie zopakovať neskôr. Pri štartovaní cez káble však nezapínajte štartér na dlhšie ako 10 sekúnd, pretože svorky a káble sa pre veľký odber prúdu zahrievajú. Po úspešnom naštartovaní postupne zapínajte všetky spotrebiče. Po stabilizovaní chodu motora je dôležité káble rýchlo odpojiť, avšak v opačnom poradí, než ste ich zapojili.

Ako teda štartovacie káble odpojiť? Odpojte čierny kábel (-) od kostry vozidla, ktoré potrebovalo pomoc a druhú časť čierneho kábla od auta, ktoré vám pomáhalo s naštartovaním. Potom odpojte červený kábel (+) od nápomocného auta a ako posledný odpojte druhý koniec červeného kábla od svorky pôvodne vybitej batérie. Nezabúdajte, že ani teraz sa nesmú pozitívne póly svoriek dotýkať záporných.

Po vydarenom štarte je nutné dôjsť do cieľa bez vypínania motora, aby mal alternátor počas jazdy čas dobiť batériu. Ideálna je polhodinová až hodinová plynulá jazda, ktorá kapacitu obnoví tak, že ďalšie štartovanie už zvládnete bez pomoci cudzieho vozidla.

Predstavili sme vám všeobecný postup zapájania a používania štartovacích káblov. Postup sa môže mierne líšiť v závislosti od zvolenej značky káblov, avšak spravidla je rovnaký. Pre istotu si prečítajte návod na použitie, ktorý by mal byť súčasťou každého balenia kvalitných káblov od spoľahlivých výrobcov.

Štartovacie káble – cena

Cena štartovacích káblov závisí od použitých materiálov, dĺžky káblov, prierezu vodičov i prevádzkového prúdu. Netreba sa nechať zlákať príliš nízkou cenovkou, pretože v praxi na to môžete doplatiť a auto sa vám nepodarí naštartovať. Ceny štartovacích káblov sa pohybujú od niekoľkých eur až po viac než 100 eur. Najlacnejšie štartovacie káble zoženiete pod 5 eur, avšak ide o káble s malým prierezom i malým štartovacím prúdom. Odporúčame radšej si pár eur priplatiť a vsadiť na istotu. Medzi spotrebiteľmi sa tešia obľube najmä káble zo strednej cenovej kategórie, kde je zachovaný výborný pomer ceny a kvality.

Štartovacie káble od 5 do 20 eur

Aj v tejto cenovej kategórii nájdete káble, po ktorých siahajú mnohí vodiči. Meď je väčšinou nahradená lacnejším hliníkom, aby mohla byť cenovka čo najpriaznivejšia. Vyberajte také káble, ktoré majú pozitívne rekcie od užívateľov. V parametroch sledujte zloženie a prierez vodičov a nenechajte sa oklamať hrubou izoláciou, ktorá mnohokrát skrýva vodiče s veľmi malým prierezom.

Štartovacie káble od 20 do 50 eur

Táto cenová kategória je najobľúbenejšia, pretože sa tu spája dobrý pomer ceny a kvality. Štartovacie káble majú zväčša veľký prierez, solídne spracovanie i postačujúci štartovací prúd, ktorý dokáže prebrať k životu i výkonnejšie automobily či autá s dieselovým motorom. Dĺžka káblov je dostačujúca pre pohodlnú manipuláciu a svorky na pripevnenie sú pevnej konštrukcie.

Cena štartovacích káblov zvyčajne zodpovedá ich kvalite

Štartovacie káble od 50 eur

Za ceny okolo 50 eur a vyššie si kúpite profesionálne štartovacie káble, ktoré sú extra silné a ich štartovací prúd je do 1 600 ampérov. Káble sú vyrábané zo stopercentnej medi, majú vysokokvalitnú izoláciu, ich dĺžka je až 6 metrov a samozrejmosťou je veľký prierez vodičov či masívne batériové svorky. Vysoký prevádzkový prúd je zárukou toho, že s káblami bez problémov naštartujete i nákladné vozidlo alebo kamión. Cena za kvalitné štartovacie káble od renomovaných výrobcov sa môže vyšplhať aj na viac než 100 eur.

Obľúbené značky štartovacích káblov

Medzi užívateľmi patria k obľúbeným lacnejšie aj drahšie štartovacie káble. Zákazníci vsádzajú na značku GYS, ktorá má široký výber káblov vrátane profesionálnych pre náročných spotrebiteľov. Obľube sa teší aj Extol a predovšetkým Extol Premium, Keďže tieto káble si vďaka odolnému a kvalitnému prevedeniu poradia i v náročných podmienkach. Značka Compass ponúka medené štartovacie káble bez prímesi iných kovov, čo zvyšuje ich účinnosť. Sheron zas vyrába základné káble s nízkou cenovkou, ktoré majú maximálnu dĺžku 3 metre a ich štartovacie prúdy sú nižšie, konkrétne 200, 400 a 600 ampérov. V rebríčkoch predajnosti vedú tiež káble 4Cars. Ide o cenovo dostupné štartovacie káble s maximálnym prierezom do 10 mm2. Horší prierez vyvážia použité materiály, ktorými je 99 % meď. Spotrebitelia kupujú i štartovacie káble značky Vapol CZ, ktorá má dobrý pomer ceny a kvality, no meď nahrádza lacnejším hliníkom. Vyberať môžete taktiež zo štartovacích káblov značiek CarmotionGMPHart alebo Automax.

Najčastejšie otázky a odpovede (FAQ)

Na záver vám prinášame odpovede na často kladné otázky spotrebiteľov. Dozviete sa, kedy batéria stráca najviac energie, čo môže byť príčinou jej rýchleho a nečakaného vybitia, či ako ochrániť autobatériu pred mrazom. Odpovieme tiež na to, či je možné naštartovať výkonnejšie auto menej výkonným, či vám pomôže roztláčanie alebo rozťahovanie vozidla a čo robiť v prípade, ak nemáte štartovacie káble.

Kedy batéria stráca najviac energie?

Batéria je zaťažovaná najmä počas zimného obdobia a krátkych jázd. Nečakané vybitie sa netýka len starších akumulátorov, ale pri veľkých mrazoch sa dokáže rýchlo vybiť aj pomerne nový akumulátor, ktorý má len zopár rokov. Pri krátkych jazdách len na niekoľko kilometrov sa batéria nestihne dobíjať a stráca energiu. Čím je vonkajšia teplota nižšia, tým rýchlejšie klesá kapacita batérie.

Čo ďalšie môže byť príčinou vybitia batérie?

Príčin vybitia batérie môže byť okrem nízkych teplôt niekoľko. Napríklad ste nechali celú noc zapnuté svetláautorádiovyhrievaciu podložku alebo nabíjanie autokamery a podobne. Problémy so štartovaním môžu mať aj staršie niekoľkoročné batérie, keďže starnutím sa kapacita autobatérie prirodzene znižuje. Problém môže byť napríklad tiež v elektrickom systéme vozidla, to sa týka hlavne moderných automobilov s množstvom elektroniky, pretože niektoré spotrebúvajú energiu i pri vypnutom zapaľovaní.

Ako ochrániť batériu auta pred mrazom?

Ideálne je, ak máte garáž, v ktorej auto bezpečne zaparkujete. Ak necháte automobil dlhú dobu stáť vonku a na mrazoch, v extrémnych prípadoch môže dôjsť k nenávratnému poškodeniu akumulátora. Počas zimy sa neodporúčajú krátke jazdy, počas ktorých máte zapnutých viacero spotrebičov. Alternátor totižto nestíha dobíjať batériu a pri opakovaných štartoch sa batéria vyčerpáva.

Môžem naštartovať menej výkonným autom aj výkonnejšie auto?

Ak sa budete snažiť naštartovať napríklad veľký turbodiesel a na pomoc vám príde auto s litrovým trojvalcom, prepájanie bude trvať dlhšie a napokon sa vám naštartovať aj tak nemusí podariť. Pri prepájaní batérií dvoch automobilov štartovacími káblami sa preto riaďte výkonom motora, ten by mal byť minimálne rovnaký. No ideálnejšie je, pokiaľ má auto, ktoré vám prišlo pomáhať, výkonnejší motor.

Pomôže mi roztláčanie auta?

Roztláčanie alebo rozťahovanie auta je vhodné len pre staršie autá, ak máte napríklad škodovku alebo žigulík, takýto spôsob môže pomôcť. Pri moderných autách s katalyzátormi a vstrekovaním paliva sa však roztláčanie neodporúča. Do katalyzátora by sa mohlo dostať nespálené palivo, ktoré by po naskočení motora katalyzátor zničilo. Naštartovanie roztláčaním škodí aj motorom s rozvodovým remeňom, pretože hrozí poškodenie (preskočenie) remeňa alebo zmena polohy ventilov a piestov.

Ako si môžem pomôcť, ak nemám štartovacie káble?

Hoci štartovacie káble nie sú povinnou výbavou vodiča, v mnohých situáciách vás dokážu zachrániť pred nepríjemnosťami. Ak káble nevlastníte, môžete dúfať aspoň v to, že niektorí z okoloidúcich šoférov káble bude mať a navyše bude ochotný pomôcť vám pri štartovaní. Pokiaľ ste na ceste a nestretnete nikoho ochotného, neostane vám nič iné, len si privolať asistenčnú službu. V prípade, že ste doma na dvore a nedarí sa vám naštartovať, pomôže externý zdroj napájania alebo autonabíjačka.

Staršie modely, ktoré už nie sú dostupné

Vaše hodnotenie:
(89.6%)
Dátum publikovania: 12.02.2021
Dátum poslednej aktualizácie: 23.08.2021
Autor
Redakcia

Redakcia

Pripravujeme pre vás recenzie, testy, hodnotenia. Snažíme sa vám poskytnúť všetky informácie, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní s nákupom spotrebiča, elektroniky alebo iného produktu. Zapojte sa aj vy do diskusie pomocou komentára a pomôžte niekomu ďalšiemu.


Komentáre

29/07/2021 19:52
Heňo

Mám štartovacie káble Compass 600 A 4 m, ktoré majú veľmi kvalitné spracovanie. Oceňujem dĺžku káblov, vysoký podiel medi aj priehľadnú bužírku, vďaka ktorej vidieť, že na medi sa nešetrilo. Káble sú naozaj robustné a kliešte pevné, takže by mali na kolíku batérie dobre držať. Zatiaľ som káble, našťastie, nemusel použiť, takže z praktického hľadiska ich neviem posúdiť. Ale pôsobia naozaj robustne a odhadom vážia aj okolo 2 kilogramov, preto verím, že ma v núdzi nesklamú. Tieto káble som zakúpil na základe predchádzajúcej dobrej skúsenosti so značkou Compass. Celkovo je to kvalitný produkt, navyše s praktickou taštičkou na prenos a skladovanie. Cena je prijateľná, preto nie je dôvod váhať nad kúpou.

Pridať komentár