Najlepšie pneumatiky 2021 – recenzie, test, porovnanie

Kolesá na aute sú rovnako dôležité ako samotný motor, pretože bez jedného či druhého sa nikam nedostanete. Kvalitné letné či zimné pneumatiky sú takisto podmienkou bezpečnej jazdy. Na aute totiž ide o časť vozidla, ktorá je neustále v kontakte s vozovkou. Nie je preto jedno, aké pneumatiky máte na aute obuté. Riadiť by ste sa mali odporúčanými parametrami, ktoré definuje už samotný výrobca automobilu, no takisto by ste mali poznať aj ostatné parametre.

Ako vybrať pneumatiky?

Otázky, aké pneumatiky na auto si vybrať v zime či v lete, ktoré pneumatiky sú najlepšie alebo kde zoženiete najlacnejšie pneumatiky, tie sú bezpochyby legitímne, no k odpovediam je nutné sa dopracovať na základe istej postupnosti a nesiahnuť hneď po prvých, ktoré majú v e-shope najnižšiu cenovku. Aj výber sa totiž môže líšiť vzhľadom na preferencie a potreby vodiča a tie treba takisto rozlišovať. Na samotnej pneumatike nájdete minimálne dobrú desiatku údajov, ktorým rozumie množstvo majiteľov áut len veľmi málo. Letné či zimné pneumatiky? My vám všeobecne poradíme a pomôžeme, aby ste si vybrali pre vaše vozidlo tú najlepšiu alternatívu.

Najlepšie letné pneumatiky

Najlepšie zimné pneumatiky

Pneumatiky – recenzie

Rozhodli ste sa pre nové pneumatiky a napriek nášmu sprievodcovi výberom si neviete zvoliť tie správne? Krátke recenzie niekoľkých zimných pneumatík s ich plusmi a mínusmi by vám mohli byť nápomocné.

Štýl jazdy, zvyky a schopnosti vodiča

Či vyberáte letné alebo zimné pneumatiky, nikdy nehrá rolu len ročné obdobie. Výber pneumatík je potrebné uchopiť komplexne. Skôr, ako sa pustíme do jednotlivých parametrov, ktoré si je potrebné pri výbere všímať, zamyslite sa nad tým, ako jazdíteakým vodičom vlastne ste? Jazdíte radi rýchlo na limit? Zabúdať netreba ani na to, aké auto vlastníte. Je rozdiel, ak jazdíte s dodávkou, kombi, hatchbackom alebo s SUV. Skôr, ako prídete do obchodu a vyberiete si alebo vložíte pneumatiky do virtuálneho košíka, zamyslite sa aj nad tým, aké sú vaše vodičské zručnosti, zvyky a aký štýl jazdy preferujete.

Šofér so športovým autom zrejme nebude hľadať sezónne pneumatiky vhodné do mierneho terénu. Potrebné je všímať si normované indexy, aby športové pneumatiky znášali vysokú záťaž, mali dobrý prítlak. Vodič off-roadu je zasa opačný extrém, ktorého budú zaujímať pneumatiky s vysokou odolnosťou, nepôjde mu príliš o hluk, ale predovšetkým o vysokú odolnosť dezénu a kvalitnú priľnavosť. A ak sa pozrieme na drvivú väčšinu šoférov, pôjde predovšetkým o ideálny pomer komfortu a úspornosti. Žiadny extrém s ohľadom na športový alebo terénny štýl jazdy.

Dôležité parametre výberu

V súvislosťami s údajmi, ktoré nájdete označené i na samotnej pneumatike, budeme hovoriť o konštrukčných a technických parametroch pneumatiky. Bez ohľadu na to, či budete vyberať letnú alebo zimnú sadu pneumatík, tieto údaje sú rovnako dôležité. Vybrať správne rozmery pneumatiky vám pomôže takisto technický preukaz od vášho vozidla, kde sa dočítate o priemere diskov a rozmere pneumatík pri správne zvolenej veľkosti disku. Viacero áut má predpísaných niekoľko rozmerov, ktorými sa je potrebné riadiť. Okrem toho, ktoré parametre sú pri výbere najdôležitejšie?

  • Typy pneumatík podľa sezónnosti
  • Triedy pneumatík
  • Typy dezénu – hĺbka dezénu
  • Rozmery pneumatiky (šírka, výška)
  • Záťažový index (nosnosť)
  • Rýchlostný index
  • Úspornosť pneumatík
  • Hlučnosť pneumatík
  • Európsky normatívny štítok
  • Materiál pneumatiky
  • Vek pneumatiky
  • Oficiálne testy a recenzie
  • Cena a overení výrobcovia

Typy pneumatík podľa sezónnosti

Väčšina z nás sa riadi pri výbere pneumatík jednoduchým pravidlom. Na zimu zimné, na leto letné pneumatiky a nájdu sa aj takí vodiči, ktorí ignorujú aj toto pravidlo. V zásade je toto pravidlo základom, pretože tak by to malo správne byť.

V minulosti sa veru prezúvanie pneumatík nijak výrazne neriešilo, no časom sa prezúvanie začalo realizovať predovšetkým z dôvodu bezpečnosti. Základ pre tento mechanický úkon položili i moderné technológie a progres v rámci segmentu vývoja pneumatík. Ich vlastnosti sú totiž rozdielne a sú predurčené preto, aby ich efektivita bola čo najvyššia pre podmienky, do ktorých sú určené.

Letné pneumatiky

Pneumatiky vhodné na letnú sezónu majú špecifické vlastnosti a oproti zimným sa líšia hneď v niekoľkých aspektoch. Predovšetkým sa odlišujú zmesou, ktorá je použitá. Letné pneumatiky pracujú efektívne pri teplote nad +7 °C. Pri nižšej teplote už zmes tuhne a nemá optimálne vlastnosti.

Letné pneumatiky na osobnom aute

Všeobecne sú letné pneumatiky dimenzované pre vyššie teploty, vhodné sú pre suchú i vlhkú vozovku, majú menej drážok, celistvejšie medzery a vyznačujú sa vysokou priľnavosťou. Oproti zimným pneumatikám sú takisto menej hlučné a predovšetkým aj úspornejšie. Dobré vlastnosti si v týchto mesiacoch, keď teplota neklesne pod +7 °C, udržiavajú aj pri prudkom brzdení.

Zimné pneumatiky

V okamihu, keď ortuť teplomera stabilne klesne pod hodnotu +7 °C, sú zimné pneumatiky ideálnou voľbou. Hoci zákonná úprava hovorí o použití zimných pneumatík pri súvislej vrstve snehu, pri nižších teplotách je zmes použitá pri výrobe zimných pneumatík rozhodne lepšou alternatívou.

V nižšom teplotnom rozsahu si zachovávajú skvelé vlastnosti, pružnosťpriľnavosť a takisto majú väčšie drážky, čo zabezpečuje lepší odvod vody, dezén je oproti letným výrazne hlbší. Vozidlá so zimnými pneumatikami na snehu preukázateľne reagujú pohotovejšie a auto je lepšie kontrolovateľné. Typické sú v zime aj kašovité povrchy, ktorú vďaka väčším drážkam odvedú efektívnejšie. Pri brzdení je dosiahnutá lepšia trakcia. Všeobecne sú zimné pneumatiky hlučnejšie a menej úsporné. Pri teplote nad 7 °C zmes mäkne, čo spôsobuje menej úspornú a pohodlnú jazdu.

Celoročné pneumatiky

Ide o pneumatiky, ktorých zmes je v ideálnom prípade vyrobená tak, aby nebolo nutné realizovať sezónne prezúvanie pneumatík. Vzory drážok mávajú špecifické usporiadanie pod určitým uhlom, dezén je niečo medzi letnou a zimnou pneumatikou, podobne je to aj so šírkou. Zmes použitá na výrobu pneumatík je tvrdšia, majú vysokú životnosť, čo je spôsobené práve tvrdšou a odolnejšou zmesou.

Je však pravda, že väčšina celoročných pneumatík nie je cez letné mesiace taká flexibilná, ako letná a majú horšiu priľnavosť. Takisto pri nižších teplotách nemajú také dobré trakčné schopnosti, čo však neznamená, že samotné vlastnosti sú zlé. Celoročné pneumatiky sú vhodné predovšetkým do podmienok, kde teploty nedosahujú absolútne extrémy ani z jednej strany teplomera. Ide o zlatý stred, celoročná pneumatika má to najlepšie z oboch sezónnych prezutí a stretáva sa to niekde uprostred. Ak v zime nemáte neustále súvislú vrstvu snehu a -15 °C pod nulou a rovnako tak nemáte permanentne teplotu vzduchu okolo 40 °C, celoročné pneumatiky sú vhodnou voľbou. Takisto aj pre vodičov, ktorí nejazdia príliš dlhé trasy a nejazdia tak často.

Dojazdové pneumatiky – „run flat“

Pozor, dojazdové pneumatiky nie sú v žiadnom prípade nižšou kategóriou a netreba si ich pliesť s rezervnými kolesami. Dojazdové pneumatiky neslúžia iba na niekoľko kilometrov dojazdu. Ide o plnohodnotné letné či zimné pneumatiky, ktoré však majú isté špecifické vlastnosti.

Na prvý pohľad run flat pneumatiku nerozoznáte od klasickej konštrukcie pneumatiky. Ak nezačnete skúmať označenia. Zásadný rozdiel však je v tom, že majú inú konštrukciu. Bočnica dojazdových pneumatík je spevnená a vystužená. Slúži na to, že v prípade, ak na vozidle dostanete defekt a pneumatika začne strácať tlak, nemusíte meniť defektné koleso na mieste, ale máte k dispozícii zhruba ešte 80 až 100 km dojazdu pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Samotný dojazd udáva výrobca pneumatiky. Jednoducho, nehrozí vám, že začnete driapať asfalt na ráfikoch.

Dojazdové – „run flat“ pneumatiky

Takéto pneumatiky je však možné obúvať iba na disky, ktoré sú vybavené systémom monitorovania tlaku v pneumatikách – TPMS. Prirodzene teda takýmto systémom musí byť vybavené aj vozidlo. Vozidlo teda začne detegovať, že tlak v pneumatikách klesol pod hraničnú hodnotu a je potrebné navštíviť servis alebo koleso vymeniť. Ak by auto tento systém nemalo, nemusíte defekt zaregistrovať a v takom prípade sa môže stať, že zničíte aj dojazdové koleso. Tento typ pneumatík je zo všetkých suverénne najdrahší.

Triedy pneumatík

Pneumatiky ako také výrobcovia rozdeľujú takisto do špecifických tried alebo, ak chcete, kategórií. Cieľom je odlíšiť, prirodzene, tie najlacnejšie a menej kvalitné pneumatiky od tých najdrahších pneumatík najvyššej triedy s najvyššou cenovkou. Triedu pneumatík si treba všímať takisto aj z dôvodu, kde jazdíte a za akého šoféra sa považujete. Jednoducho povedané, trieda pneumatiky vám hovorí o pomere kvality a ceny. Aké je teda kategorické delenie pneumatík do tried?

Ekonomická trieda pneumatík

Pneumatiky tejto triedy by sme pokojne mohli označiť za štandardné alebo ľudové. V ich prípade sa netreba obávať, že by tieto pneumatiky boli vyrábané s nižším dôrazom na kvalitu, no kvalitou zmesi a svojimi vlastnosťami sú určené pre šoférov a vozidlá, kde je kladený dôraz predovšetkým na funkčnosť a nie na komfort. Taktiež pre vodičov, ktorí mesačne nenajazdia tisíce kilometrov a nesnažia sa hľadať ich limity.

Ideálne sú pre autá nižšej a strednej cenovej triedy. Ide o lacnejšie pneumatiky a takisto cenovo dostupnejšie. Bez ohľadu na to, či ide o zimné, letné alebo celoročné pneumatiky. Pri pokojnej jazde v meste, na okresných cestách či občasnej jazde na diaľnici sú ekonomické pneumatiky úplne prirodzenou voľbou.

Stredná trieda pneumatík

Zlatá stredná cesta? Táto trieda pneumatík je ideálnym pomerom medzi cenou a kvalitou. V tejto triede má zastúpenie veľké množstvo značiek a populárnych výrobcov. Ide o pneumatiky, ktoré sú vhodné v zásade pre akýkoľvek druh auta a pre všetkých šoférov. Opäť však netreba hľadať športové extrémy.

Túto triedu pneumatík môžete pokojne obuť na SUV i na malý hatchback. Priemerný štýl jazdy im vyhovuje. Jazdiť po meste, po okresných cestách alebo po diaľnici nemá za následok žiadne výrazné nevýhody. Jazdné vlastnosti i komfort sú primerané a podobne je na tom i spoľahlivosť a bezpečnosť. Stredná trieda ponúka ideálny pomer kvality za rozumnú cenu.

Vysoká trieda pneumatík

Voľbou pre náročných šoférov bývajú práve pneumatiky tejto, možno hovoriť i prémiovej triedy. Cenovo ide o najnáročnejšiu kategóriu, ktorú výrobcovia odporúčajú šoférom, ktorí radi testujú limity svojho auta. Treba však jedným dychom dodať aj to, že ide o pneumatiky najvyššej kvality.

Výmena pneumatík v servise

Vďaka tomu zaručujú perfektný komfort, športové vlastnosti a bezpečie. Ich vývoj je veľmi progresívny a ponúkajú najmodernejšie zmesi a použité inovatívne technológie. V zásade sú vhodné pre akýkoľvek typ prevádzky a pre každý terén a počasie. Obuť ich môžete pokojne na športové vozidlo s vysokým výkonom, na SUV alebo auto strednej triedy. Ak jazdíte tisíce kilometrov mesačne, radi jazdíte viac ako „svižne“, vtedy si vaše auto takéto „papučky“ doslova pýta.

Typ dezénu – hĺbka

Pri samotnom dezéne je potrebné si všímať tzv. vzorku. Na trhu existuje totiž niekoľko typov dezénu, ktoré sa odlišujú ako u zimných, tak aj u letných pneumatík. Táto vzorka je veľmi dôležitá aj z toho dôvodu, ako samotnú pneumatiku obujete. Dezén sa takisto odlišuje aj hĺbkou. Čoho sa však musíte držať a prikazuje to i zákon, je definovaná minimálne hĺbka dezénu. Pri letných je to minimálne 1,6 mm a pri zimných minimálne 3 mm.

Symetrický dezén

Už z názvu vám môže byť zrejmé, že v prípade symetrického dezénu sú obe polovice behúňa usporiadané symetricky a preto nezáleží, ako koleso obujete a na ktorú stranu vozidla ho dáte. Najčastejšie je symetrický dezén použitý pri letných pneumatikách. Výhodou takýchto pneumatík je nepochybne komfort a takisto minimalizovanie hluku od vozovky.

Symetrické pneumatiky sa obúvajú na takmer všetky veľkosti diskov. V zásade pri výbere ide o preferencie vodiča. Pneumatiky so symetrickým dezénom sú cenovo dostupné a dajú sa označiť za ekonomickú voľbu.

Asymetrický dezén

V tomto prípade má dezén odlišné usporiadanie a preto záleží na tom, ako je pneumatika inštalovaná na disk. Potrebné je myslieť na to, aby bola vnútorná strana (inside) pneumatiky obutá správne a v smere jazdy zvnútra a vonkajšia strana (outside) z vonkajšej. Výhodou asymetrického usporiadania dezénu je, že vozidlá v testoch preukázali lepšiu stabilitu, komfort, nižšiu hlučnosť a v prípade niektorých výrobcov dokonca aj vyššiu úspornosť.

Asymetrický dizajn je používaný aj pre športové vozidlá či vozidlá vyššej triedy. V zásade však ide o veľmi komfortné riešenie, ktoré ponúknu vysokú bezpečnosť a ekonomickejšiu prevádzku vozidla.

Smerový dezén

Tvar dezénu usporiadaný do písmena V je bežný pri zimných, letných i celoročných pneumatikách. Pneumatika s týmto dezénom má jasne určený smer točenia, ktorý je znázornený šípkou na bočnej strane pneumatiky. Takýto dezén má množstvo výhod, perfektná priľnavosť, dobrý odvod vody a veľmi účinné brzdenie.

Musí však byť použitá aj kvalitná zmes, inak hrozí riziko vyššieho opotrebenia. Smerové pneumatiky sú obúvané aj na športové vozidlá s výkonným motorom. Zároveň je aj ich komfort na veľmi vysokej úrovni.

Hĺbka dezénu pneumatiky

Rozmery pneumatiky – základné údaje

Hovoria vám niečo označenia typu 205/55 R16 91H alebo 225/65 R17 106H? Práve toto sú často parametre, ktoré z pneumatiky odčíta aj úplný laik. Viete však, čo tieto údaje znamenajú?

  • Šírka a profilové číslo – ak budeme hovoriť o označení 205/55, ideálne je, ak si tieto dve hodnoty dáme do porovnania. Mnohí sa totiž domnievajú, že ide o šírku a výšku pneumatiky. Pravda je to však len z polovice. Číslo 205 reálne udáva šírku pneumatiky v milimetroch, no číslo 55 sa neudáva v milimetroch a nejde teda o výškový parameter. V skutočnosti ide o percentuálny podiel výšky bočnice k šírke pneumatiky. Ide teda o pomer, keď je výška pneumatiky 55 % z 205 mm.
  • Priemer pneumatiky – ide práve o označenie typu R16, R17, R18, R19, R20 a pokojne aj väčšie či menšie označenie priemeru. Podstatné v tomto prípade je, že sa musí priemer pneumatiky zhodovať s priemerom disku. Ak má pneumatika označenie R17, rovnaký priemer musí mať aj disk vášho vozidla.
  • Index nosnosti – tieto hodnoty sa pohybujú v rozmedzí od 50 do 124. Samotný index si ešte zadefinujeme, no v zásade číslo 91 hovorí o maximálnom zaťažení pneumatiky. Hovorí sa mu aj záťažový index.
  • Index rýchlosti – výrazne súvisí s indexom zaťaženia, ide totiž o to, na akú maximálnu rýchlosť je pneumatika konštruovaná s ohľadom aj na na maximálnu nosnosť. Označenie začína na písmene G a končí až pri indexe s označením Y. V prípade, že má pneumatika rýchlostný index na hodnote H, maximálna rýchlosť je 210 km/h pri ideálnych podmienkach.

Záťažový index – maximálna nosnosť pneumatiky

Tento index vám ponúka informáciu o tom, aké maximálne zaťaženie samotná pneumatika znesie. Ide o údaj, ktorý definuje výrobca. Nosnosť pneumatiky ovplyvňuje niekoľko faktorov od kvality zmesi až po použité materiály. Index nosnosti je dôležitý aj vo vzťahu k hmotnosti vozidla. Ak má pneumatika vyššiu nosnosť, než akú má v technickom preukaze pri predpísaných pneumatikách stanovené vaše auto, problém to nie je. Ak je však nosnosť menšia, jazdné vlastnosti môžu byť do značnej miery ovplyvnené.

Niektorí výrobcovia údaj o maximálnej nosnosti uvádzajú aj pod skratkou LI alebo NI. Vždy sa riaďte nosnosťou, ktorá je uvedená v technickom preukaze vozidla. Index s označením 91 H umožňuje zaťaženie až 615 kg na pneumatiku. Pre porovnanie, index s hodnotou LI 70 umožňuje zaťaženie len 335 kg na pneumatiku.

Rýchlostný index – maximálna rýchlosť pneumatiky

Nič zložité, rýchlostný index jasne definuje, aká je maximálna konštrukčná rýchlosť pneumatiky. Konštrukcie pneumatík sa líšia v rôznych parametroch, nielen zmesou, ale aj špecifickými vlastnosťami a určením. Tento index sa označuje od písmena G (najnižšia rýchlosť) až po Y či ZR (najvyššia rýchlosť).

Tento parameter je takisto zapísaný v technickom preukaze. Zároveň sa môžete odraziť aj od maximálnej konštrukčnej rýchlosti vozidla. Pneumatiky s indexom G majú maximálnu rýchlosť 90 km/h. Do kontrastu môžeme dať najbežnejšie indexy H – 210 km/h alebo V – 240 km/h.

Úspornosť pneumatík

Miera úspory paliva je pri pneumatikách veľmi kontroverznou témou. Nepochybne platí, že ak jazdíte so zimnými pneumatikami v lete, zmes je mäkšia, valivý odpor väčší a spotreba paliva je vyššia. Všeobecne zimné pneumatiky spotrebu paliva vždy o nejaké desatiny zdvihnú.

Dofukovanie pneumatík na aute

Úspornosť však udáva aj výrobca a to označením triedy od A po G. A je prirodzene najlepšia úspora a G najhoršia. Každá pneumatika je vyrobená z istých materiálov a obsahuje špecifické zmesi a prísady. Prekonávať musí aj istý valivý odpor, čím je tento valivý odpor väčší, tým je spotreba väčšia. Preto napríklad širšie pneumatiky robia spotrebu spravidla väčšou. V priemere je spotreba pneumatík s hodnotením A o 7,5 % nižšia ako u pneumatík triedy G. Z dlhodobého hľadiska tak takýto pokles môže mať zmysel.

Hlučnosť pneumatík

Komfort jazdy v mnohom závisí aj od toho, aké pneumatiky máte na vašom aute obuté. Samozrejme, okrem množstva iných faktorov. Ľudia, ktorí už majú na autách niečo odjazdené, určite vedia, aký rozdiel v komforte jazdy môže rôzne obutie spôsobovať. Počas jazdy pneumatiky prekonávajú spomínaný valivý odpor a pri kontakte s vozovkou vytvárajú zvukové vlny. Tento akustický prejav sa uvádza pri pneumatikách v decibeloch. Čím je počet decibelov väčší, tým je väčší aj hluk. Pri hodnotách okolo 82 až 85 dB nemusíte akustický rozdiel ani postrehnúť, ak je však reč o 85 dB a 75 dB, rozdiel si rozhodne všimnete.

Európsky normatívny štítok

Určite ste sa už pri nákupe elektrospotrebičov stretli s energetickým štítkom. Pri pneumatikách môžete naraziť na niečo podobné. Štítok hovorí o troch základných informáciách. Prvým z nich je kategorické zaradenie pneumatiky do triedy úspornosti od A po G.

Druhým údajom, ktorý si na základe testov definuje samotný výrobca, je bezpečnosť za mokrého počasia. Takisto ide o kategorické zaradenie od A po G. Tento údaj dokáže mnoho napovedať napríklad o takom podstatnom údaji, akým je brzdná dráha vozidla, resp. samotná priľnavosť k vozovke. Možno by ste sa divili, no na trhu sú aj pneumatiky, ktoré mokré počasie vyslovene neobľubujú a patria do nižších tried. Určené sú pre krajiny, kde sú zrážky minimálne. Pneumatiky sú vtedy konštrukčne dimenzované na úplne iné podmienky.

Posledným údajom, ktorý z európskeho normatívneho štítku vyčítate, je hlučnosť. Tá sa uvádza v decibeloch.

Materiál pneumatiky

Viete, z čoho sa vlastne pneumatiky vyrábajú? Väčšina z vás zrejme odpovie, že z gumy. A nebudete sa vôbec mýliť, guma tvorí väčšinový základ, no ďalej ide o množstvo ďalších zložiek a prísad, ktoré sa starajú o to, aby pneumatika mala želané vlastnosti.

Okrem prírodnej alebo syntetickej gumy sa pridávajú aj ďalšie prírodné alebo syntetické látky, rôzne vlákna, sadze, kremičitany a rôzne aditíva. Použité sú spevňujúce materiály (oceľové vlákna), chemikálie pre zmäkčenie, konzervanty a izolanty. V rámci vývoja a výroby ide o zložitý technologický proces, z ktorého sa viac ako 70 % odohráva v laboratóriách.

Vek pneumatiky – aká je pravda?

Videli ste už na pneumatike skratku DOT? Pod touto skratkou sa môže skrývať veľmi dôležitý údaj. Vek pneumatiky hrá taktiež významnú rolu, a to nielen z hľadiska životnosti pneumatiky, ale predovšetkým kvôli bezpečnosti. Opotrebením sa pneumatike zhoršujú technické parametre a tým pádom i jazdné vlastnosti. Ako je to v prípade, že gumy nemajú prílišný nájazd, no majú svoj vek?

Výmena starých pneumatík za nové

Vo všeobecnosti majú letné pneumatiky vyššiu životnosť ako zimné pneumatiky. Mnohí výrobcovia uvádzajú, že vek bežnej sady letných pneumatík by nemal presiahnuť 4 až 5 rokov. Pri zimných dokonca 2 až 3 roky. Otázkou na zváženie je, či nejde tak trocha o šikovný marketing. Viacero odborníkov sa totiž zhoduje, že pri primeranom používaní letných, zimných či celoročných pneumatík s ohľadom na správnu hĺbku dezénu je životnosť pneumatík pokojne aj 10 rokov. Staršie pneumatiky nepredstavujú riziko v prípade, že sú správne skladované v interiéri a pri jazdení majú správny tlak. V takom prípade vám sada pneumatík vydrží 8 až 10 rokov. Ak by ste predsa len boli poctivejší, výmenu realizujte maximálne po 6 – 7 rokoch.

Oficiálne testy a recenzie

Ak sa pýtate, podľa čoho najlepšie vyberiete pre vaše auto správne obutie, máme pre vás skvelú radu. Samozrejme, predovšetkým sa riaďte predpísanými technickými parametrami, ktoré obsahuje technický preukaz vášho vozidla. Nepochybne sa teda držte predpísaných noriem stanovených výrobcom.

Ak listujete v e-shope s pneumatikami alebo ste v obchode a predajca vám predstaví desať rôznych modelov, najlepšou voľbou je overiť si ich kvalitu a spoľahlivosť priamo u kompetentných. Nie, nebudete kontaktovať výrobcov, ale pozriete sa na konkrétne pneumatiky očami ostatných zákazníkov. Ako hodnotia ich hlučnosť, jazdné vlastnosti, úspornosť či životnosť dezénu. Hoci ide o subjektívne hodnotenia, negatívne i pozitívne názory vám môžu pomôcť sa lepšie rozhodnúť.

Nemenej relevantné sú oficiálne testy pneumatík, ktoré každoročne hodnotia stovky modelov od stoviek výrobcov. Skutočná kvalita sa totiž neukáže na fotke či na videu, ale priamo v praxi na suchej či mokrej vozovke, na snehu či ľade. Potrebné je zistiť, ako sa pneumatiky správajú v reálnych situáciách na ceste. Relevantným zdrojom sú testovanie pod záštitou ADAC alebo ÖAMTC.

Cena a overení výrobcovia

Ako to už býva zvykom, hovoriť možno o tom, že pri kúpe pneumatík natrafíte na široké cenové rozpätie. V mnohom záleží aj od vašich potrieb. Štýl jazdy, frekvencia jazdy, najčastejšie jazdený povrch a ostatné parametre, ktoré môžu byť pri kúpe veľmi podstatné. Ak však budeme hovoriť o cene, začneme od tých najlacnejších. Kus novej pneumatiky v prípade najlacnejších s priemerom R14 – R16 vás môže vyjsť na 50 až 100 eur. Ak hovoríme o ekonomickej voľbe. Ponúknu štandardné vlastnosti, ktoré sú pre bežného šoféra, ktorý nenajazdí desaťtisíce kilometrov ročne, viac ako postačujúce.

Ak sa posunieme o kategóriu vyššie, budeme hovoriť o najpredávanejšej skupine pneumatík. Neradi by sme hovorili o strednej triede, ak však už zaplatíte za kus pneumatiky 100 až 200 eur, očakávajte, že sa vám dostane želanej kvality a pri pomere ceny/kvality/komfortu s veľkou pravdepodobnosťou nebudete mať výhrady. Ponúknu dobré jazdné vlastnosti a dostatočnú životnosť. V zásade ide o voľbu rozumom a ideálny pomer ceny a kvality.

Niekedy sa však inak nedá a siahnuť musia niektorí vodiči SUV či áut vyššej triedy po pneumatikách v hodnote od 200 až 700 eur. V takom prípade človek často platí za luxus, no nepochybne sa mu dostane aj patričnej kvality a komfortu. Takéto pneumatiky sú vyrábané z najkvalitnejších zmesí a za pomoci najinovatívnejších technológií. Disponujú vysokým rýchlostným indexom a takisto vysokým zaťažením. V prípade športových – pretekárskych vozidiel sa cena za kus pneumatiky môže vyšplhať aj na viac ako 1 000 eur. V rámci sezónneho prezutia sa tak dostanete na cenu jazdeného vozidla.

Na trhu je niekoľko spoľahlivých výrobcov, ktorí pravidelne investujú do vývoja a prinášajú kvalitné modelové rady vo viacerých cenových kategóriách. Medzi pomerne populárne dostupné značky, ktoré sa na trhu osvedčili spoľahlivosťou sú MatadorBarum či Continental. Zárukou kvality sú takisto značky MichelinHankookNokianDunlop alebo GoodYearYokohama či Bridgestone. V portfóliu týchto výrobcov sa nájdu letné, zimné i celoročné pneumatiky. Progresívnou značkou je takisto Nexen.

Najčastejšie otázky a odpovede (FAQ)

O výbere pneumatík sme vám prezradili všetko podstatné. Ak ste v texte nenašli to, čo ste hľadali, možno vám s tým pomôžu doplňujúce informácie súvisiace s častými otázkami spotrebiteľov. 

Môžem používať aj iný ako predpísaný rozmer pneumatík?

Áno, avšak iba v prípade, že daný rozmer pneumatík je uvedený – zapísaný v technickom preukaze vášho vozidla. Ide o alternatívny rozmer pneumatík, ktoré schvaľuje aj samotný výrobca. Tento rozmer je homologizovaný. Použiť teda môžete zapísané rozmery pneumatík, to isté platí aj o indexoch záťaže a rýchlosti. Ak chcete používať iné – alternatívne rozmery pneumatík či diskov (legálny tuning a iné prípady), požiadať musíte o zápis tohto rozmeru do technického preukazu. Pred žiadosťou, ktorú podáte na príslušný dopravný inšpektorát, je potrebné si zaobstarať TÜV certifikát – protokol, ktorý vydáva importér pneumatík – diskov alebo zmluvný zástupca, napr. licencovaný pneuservis, od ktorého dostanete aj správu o homologizácii typu kolesa.

Kedy viem, že je čas na výmenu letnej či zimnej sady pneumatík?

Jednoducho je možno sa riadiť počasím. Ak sa teplota vzduchu v danej oblasti začne stabilne v ranných hodinách pohybovať pod hranicou +7 °C je načase vymeniť letnú sadu pneumatík za zimné pneumatiky. Naopak, ak je teplota stabilne nad hodnotou +7 °C, pneumatiky s letnou zmesou sú rozhodne efektívnejšou voľbou. Nezabúdajte, sezónne prezúvanie nie je realizované za účelom imidžu alebo komfortu, ale za účelom bezpečnosti.

Čo sú to run flat pneumatiky?

Hovorí sa im aj dojazdové pneumatiky. Ako sme už vyššie uviedli, netreba si tieto pneumatiky pliesť s rezervnými kolesami. Práve naopak. Dojazdové pneumatiky sú technologicky najrozvinutejšou kategóriou. Ide o plnohodnotné pneumatiky, ktoré majú špeciálne spevnenú bočnicu a v prípade, že dostanete defekt (pneumatika stratí tlak), nestane sa, že by vaše auto driapalo disky o asfalt a pneumatika nemení radikálne svoje jazdné vlastnosti. Nie je teda nutné meniť rezervné koleso v danom okamihu, po defekte zvládnete na pneumatike prejsť ešte ďalších zhruba 80 až 100 km. Takéto druhy pneumatík je možné montovať iba na vozidlá so snímačom tlaku pneumatík TPMS. Ide o najdrahšiu kategóriu pneumatík.

Oplatí sa kupovať celoročné pneumatiky?

V prípade, že patríte medzi šoférov s nižším nájazdom kilometrov a nejazdíte v extrémne nízkych alebo naopak v extrémne vysokých teplotách, nemáte športové ambície, celoročné pneumatiky môžu byť skvelou voľbou. Nielen z hľadiska ekonomického, ale aj praktického. Ak však počas zimnej sezóny pravidelne chodíte na hory, kde sa stretávate so súvislou vrstvou snehu, odporúčame vám zvoliť sezónne prezutie.

Môžem používať zimné pneumatiky v lete?

Áno, môžete. Zákon nezakazuje používanie zimných pneumatík v letnom období. Z hľadiska efektívnosti však v letných mesiacoch pri vyšších teplotách zimné pneumatiky zvyšujú spotrebu (väčší valivý odpor), opotrebúvajú sa rýchlejšie a majú vyššiu hlučnosť. Rozhodne príliš neušetríte.

Oplatí sa kupovať jazdené pneumatiky z druhej ruky?

Áno, avšak za rovnakých kvalitatívnych podmienok, ako v prípade kúpy novej sady sezónnych pneumatík. Vek nemusí byť prekážkou v prípade, že pneumatiky majú dostatočnú hĺbku dezénu a neboli skladované v zlých podmienkach, kúpa jazdených pneumatík nemusí byť chybou.

Ako nafúkané (aký tlak) majú byť pneumatiky na mojom vozidle?

Tlak pneumatík definuje výrobca vozidla. Najčastejšie nájdete odporúčané hustenie pneumatík na štítku, ktorý býva umiestnený na veku nádrže, stĺpiku vodičových dverí a inde. Takisto nájdete tlak pneumatík v manuáli k vozidlu. Hustenie sa môže líšiť aj v prípade zaťaženia vozidla.

Ako skladovať pneumatiky?

Pneumatiky je potrebné skladovať v interiéri, ideálne pri izbovej teplote. Nikdy nie v exteriéri, kde na gumu vplývajú klimatické vplyvy. Skladované by nemali byť do tzv. komínov, ale na stojato. Ešte lepší variant je, ak sú pneumatiky skladované zavesením na stenu aj s diskom.

Ako sa o pneumatiky starať, aby bola zabezpečená ich dlhá životnosť?

Adekvátny a šetrný štýl jazdy, pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách a správne skladovanie. Špecifickou starostlivosťou by mohla byť špeciálna impregnácia určená pre gumové povrchy.

Aká je minimálna hĺbka dezénu podľa zákona?

Zákonom stanovená minimálna hĺbka dezénu u letných pneumatík je 1,6 mm. Odporúčaná minimálna hĺbka dezénu je v prípade letnej zmesi 3 mm. Zákonom stanovená minimálna hĺbka dezénu zimných pneumatík sú 3 mm. Odporúčaná minimálna hĺbka dezénu je v prípade zimných pneumatík 4 mm. U celoročných platí podobná metodológia ako v prípade letných pneumatík.

Vaše hodnotenie:
(89.6%)
Dátum publikovania: 02.12.2020
Dátum poslednej aktualizácie: 05.02.2021
Autor
Redakcia

Redakcia

Pripravujeme pre vás recenzie, testy, hodnotenia. Snažíme sa vám poskytnúť všetky informácie, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní s nákupom spotrebiča, elektroniky alebo iného produktu. Zapojte sa aj vy do diskusie pomocou komentára a pomôžte niekomu ďalšiemu.


Komentáre

28/07/2021 19:08
Fero

Za najlepšie letné pneumatiky považujem Nokian WetProof, mám s nimi najazdené tisícky kilometrov a zatiaľ je všetko v poriadku. Na kúpu ma presvedčila prijateľná cena, dobré recenzie používateľov aj to, že tieto pneumatiky sa dobre umiestnili v odborných testoch. Dobre držia v zákrutách aj pri vyššej rýchlosti a čo oceňujem, že nie sú hlučné. Sú to kvalitné pneumatiky, ktorým nemám čo vytknúť. Poriadia si so suchou aj morkou cestou a dobre držia stopu. V rámci zimných gúm používam taktiež Nokian, takže za mňa s týmto výrobcom vysoká spokojnosť.

14/01/2021 12:37
Jano

Vážená redakcia, "modernejšie" zimné pneumatiky Continental WinterContact TS 860 195/65 R15 91T sú úplná katastrofa. Už po ročnom užívaní (do 10 000 zimných km) mám problém vyjsť do strmšieho kopca....
Predtým som mal Continental ContiWinterContact TS 830P 195/65 R15 91H, a to som bol prekvapený, že som sa dostal bez problémov aj do strmého kopca v lyžiarskom stredisku aj v štvrtom roku užívania (cca 50 000 zimných km).
Najazdené km, uskladnenie je rovnaké v oboch prípadoch.
V servise mi povedali, že dôvodom je zrejme ŠETRENIE VÝROBCOV... a v zásade zámerná výroba/predaj pneumatík nižšej kvality....

Pridať komentár