Najlepšie objektívy 2021 – recenzie, test, porovnanie

Ako vybrať objektív? To je dobrá a zároveň veľmi dôležitá otázka. Zaobstarať si fotoaparát, to mnohí vnímajú ako zásadnú investíciu. Avšak práve objektív môže byť tou najdrahšou súčasťou fotografického vybavenia.

Ako vybrať objektív?

Aby ste váš výber neľutovali a aby ste zároveň pochopili túto, na prvý pohľad komplikovanú, problematiku, prinášame vám podrobný návod, ako vybrať objektív, ktorý bude korešpondovať s vašimi schopnosťami, fotoaparátom aj požiadavkami.

Najlepšie objektívy

Objektívy – recenzie

Už počas študovania nášho návodu pochopíte, že výber objektívu nie je behom na krátku trať. Preto sme si pripravili niekoľko recenzií, ktoré vám rozhodovanie zásadne uľahčia. Nájdete v nich objektívy základné, a teda i cenovo dostupné, ktoré však aj napriek nízkej cene poskytujú dostatok možností pre plné kreatívne využitie, a, samozrejme, aj kúsky, za ktoré miniete celý majetok, avšak ktorých obrazové kvality vyvažujú vysokú cenu.

Ako vybrať objektív

Objektív sa na prvý pohľad javí ako obyčajná oválna šošovka nasadená na fotoaparát. Pri pohľade do jeho dovnútra však zistíte, že ide i sofistikované teleso poprepájané v komplikovanej spleti optických zoskupení konkávnych a konvexných skiel, ktorej výsledkom je obraz premietajúci sa na snímač fotoaparátu alebo videokamery.

Už to neznie až tak jednoducho, že? Popravde, jednoduché to ani nie je. Z výberu objektívu však nemusíte mať obavy. Na to, aby ste sa zorientovali medzi množstvom komplikovaných parametrov, v skutočnosti nepotrebujete mať vysokú školu. Stačí vedieť, na aký účel budete objektív používať a na aký fotoaparát ho chcete nasadiť.

Na začiatok sa pozrieme na niekoľko dôležitých parametrov, medzi ktoré patrí ohnisková vzdialenosť, clona, stabilizácia, hĺbka ostrosti či tzv. bokeh. Zároveň vám tieto pojmy vysvetlíme. Ak ste totiž v oblasti objektívov laikom, jedným z najväčších problémov pri výbere sa môžu stať práve parametre, ktoré nepochopíte.

Ohnisková vzdialenosť

Ide o vzdialenosť snímača od ohniska, resp. od optického stredu objektívu k snímaču. Zjednodušene, ohnisková vzdialenosť označuje, aký široký obraz objektív zobrazí. Tento údaj je uvádzaný v milimetroch. Napr. ak pri objektíve nájdete údaj „24 mm“, jeho ohnisková vzdialenosť predstavuje 24 mm. Dôležitá je pre vás najmä informácia, že čím je hodnota vzdialenosti ohniska menšia, tým je obraz širší. Čím je vyššia, tým je obraz užší.

Na základe tejto optickej vlastnosti sa dajú objektívy zároveň (pozor, len tzv. pevné sklá) rozdeliť na:

  • Širokouhlé objektívy s ohniskovou vzdialenosťou do 35 mm – vhodné na zachytenie veľkej plochy, ako je krajina či panoráma mesta.
  • Normálne objektívy s ohniskovou vzdialenosťou od 35 do 80 mm – sú označované ako portrétové objektívy, využijete ich však aj pri fotení celkov a skupinových fotografií (ich prirodzené zorné pole najviac pripomína obraz videný voľným okom).
  • Teleobjektívy s ohniskovou vzdialenosťou nad 80 mm – ideálne na fotografovanie športových akcií, prírody, zvierat či iných „objektov“, ktoré sú ďaleko a ku ktorým sa nemôžete priblížiť.

Pozor: Vyššie  hodnoty sú približné a priamo závisia od veľkosti snímača na fotoaparáte či kamere!

Štandardne je označenie ohniskovej vzdialenosti viazané na veľkosť snímača 35 mm. To je rozmer klasického filmového, ale aj fotografického políčka z čias, keď sa fotilo a natáčalo na film. Pre popularitu tohto formátu sa všetky ohniskové vzdialenosti objektívov orientujú práve na 35 mm veľkosť snímača. Aj nami vyššie vymenované hodnoty „sedia“ na snímače so šírkou 35 mm, ktoré sú označované tiež ako full-frame. Rozdiel medzi full-frame a APS-C objektívmi si vysvetlíme nižšie.

Clona

Ďalší údaj, s ktorým sa stretneme pri výbere objektívu, je clona. Označuje sa clonovým číslom vo forme f/1,8, f/2,0 atď. Nebudeme vás zaťažovať podrobným vysvetľovaním. Pre vás je dôležité, že čím je toto číslo nižšie, tým je daný objektív (pri plne otvorenej clone) svetelnejší – preniká cezeň viac svetla.

Objektív na zrkadlovku

Napríklad objektív s clonovým číslom f/1.0 prepúšťa svetlo v pomere 1:1, ten s clonou f/2.0 prepúšťa menej svetla, konkrétne v pomere 1:2. No a takto by sme mohli pokračovať až do úplne uzavretej clony, ktorá neprepúšťa žiadne svetlo. Žiadanejšie sú sklá s nízkym clonovým číslompretože umožňujú fotenie (točenie) aj v zhoršených svetelných podmienkach.

POZOR: S nižším clonovým číslom sa zároveň znižuje i hĺbka ostrosti.

Po objektíve s nízkym clonovým číslom by ste mali siahnuť najmä vtedy, keď plánujete fotografovať pri horších svetelných podmienkach alebo sa venovať nočnej fotografii, poprípade astrofotografii. Svetelné objektívy sú vhodné aj pri fotografovaní portrétov, pretože ich nízka hĺbka ostrosti vám dovolí oddeliť snímaný objekt od pozadia.

Pre zaujímavosť (a pre lepšie pochopenie clonového čísla) vám povieme o 50 mm objektíve od Carl Zeissu, ktorý bol vyrobený v spolupráci s NASA. Tento kúsok má clonové číslo f/0,7 a bol vyvinutý špeciálne na fotografovanie odvrátenej strany mesiaca. Neskôr ho použil filmár Stanley Kubrick pri natáčaní filmu Barry Lyndon. Kubrick mohol práve vďaka ohromnej svetelnosti natočiť scénu, ktorá bola osvetlená len obyčajnými sviečkami.

Ak by ste si chceli takýto objektív kúpiť, musíme vás sklamať, je to takmer nemožné. Na svete ich existuje iba 10 (toľko ich bolo zároveň vyrobených). 1 z nich ostal spoločnosti Carl Zeiss, 6 bolo predaných NASA a 3 si ponechal režisér Stanley Kubrick. Navyše, cena tohto objektívu je v súčasnosti odhadovaná na 23 000 000 amerických dolárov.

Hĺbka ostrosti a bokeh

Hĺbka ostrosti je miera toho, aký ostrý obraz „vytrieskate“ z daného objektívuSo zvýšením clony sa hĺbka ostrosti zvyšuje. Pri clone f/1,8 bude objekt, na ktorý zaostríte, viditeľný, ale všetko pred ním i za ním bude rozmazané. Ak však clonu uzavriete napríklad na f/22, tak bude ostré všetko pred aj za daným objektom.

S hĺbkou ostrosti suvísi aj bokeh. S týmto termínom sa vo svete fotografie stretnete veľmi často (stal sa vyslovene moderným). Mnoho objektívov získalo pupularitu práve pre kvalitu ich bokeh-u. Tento pojem pochádzajúci z japončiny (v preklade znamená opar alebo hmlu) označuje, zjednodušene, kvalitu rozostreného pozadia.

TIP: Ak sa chcete do problematiky bokeh-u ponoriť hlbšie, odporúčame vám napr. toto video:

Stabilizácia obrazu

Pri výbere si dajte veľký pozor na to, či daný objektív má alebo nemá vbudovanú stabilizáciu obrazu. Ide o veľmi jednoduchý princíp, ktorý oceníte najmä pri natáčaní videa a pri fotografovaní pri nižšej uzávierke. Stabilizácia zabezpečí, že sa obraz pri držaní fotoaparátu v ruke, nebude triasť.

Pozor, niektoré fotoaparáty majú stabilizáciu už vo vlastnom tele. Ak teda vlastníte takýto prístroj, nemusíte mať obavy ani z kúpy objektívu bez vbudovanej stabilizácie. Naopak, keď telo vášho foťáka stabilizáciu nemá a chcete točiť videá z ruky, určite sa poobzerajte po objektíve so stabilizáciou.

Zabudovaná stabilizácia je vítaná aj pri teleobjektívoch na fotografovanie vzdialených objektov.

Predstavte si, že fotíte divú zver na 200 mm objektív. Každý, čo i len menší záchvev ruky obraz výrazne roztrasie. Preto je nepochybne lepšie používať model so stabilizáciou. Musíme vás však upozorniť, že stabilizácia nie je zárukou kvality. Často ju nenájdete ani na niektorých, aj tých najdrahších kúskoch. Stabilizáciu nemajú, až na niekoľko výnimiek, napríklad Sigma objektívy zo série ART, ktoré sú zástupcami lepších a drahších modelov.

Druhy objektívov

Existujú rôzne druhy objektívov, no ich rozdelenie do fixných kategórií nie je úplne jednoduché, resp. jednoznačné. Z tohto dôvodu sme ich pre lepšiu zrozumiteľnosť rozdelili do niekoľkých skupín v závislosti od niektorých základných vlastností.

V nasledujúcich riadkoch sa teda pozrieme na základné a špeciálne objektívy, zoom objektívy verzus objektívy s pevným ohniskom, asférické a sférické objektívy, a na rozdelenie objektívov podľa veľkosti snímača a typu závitu na fotoaparáte.

Základný verzus špeciálny objektív

Cena objektívu, tak to je jedna z vecí, na ktorú budú mnohí z vás pri výbere pozerať ako na prvú. Niektoré objektívy stoja iba 100, niektoré až niekoľko tisíc eur i napriek tomu, že majú na prvý pohľad veľmi podobné parametre. O cene objektívu rozhoduje mnoho vecí, jednou z nich je však práve to, či sa pozeráte na objektív základný alebo „špeciálny“. Na začiatok vám teda vysvetlíme hlavné rozdiely medzi týmito 2 kategóriami.

Základný objektív

Pod pojmom základný objektív sa zväčša skrýva „50-tka“ (resp. ekvivalent k 50-tke v závislosti od veľkosti snímača), nie je to však nemenné pravidlo. Základný objektív spoznáte tiež tak, že je predávaný spolu s fotoaparátom (v minulosti išlo o samozrejmosť, dnes to tak nemusí byť). Posledným charakteristickým znakom je zväčša i nižšia cena.

INFO: 50-tka je špecifická tým, že zobrazuje podobný obraz, ako vidíte voľným okom.

Aký objektív na zrkadlovku?

Je pravda, že za kvalitu výsledného obrazu zodpovedá najmä fotograf či kameraman a aj s lacnou technikou sa dajú vytvoriť krásne obrázky. Základný objektív však niekedy nestačí. Základné objektívy zvyknú byť vyrobené z menej kvalitných materiálov a menej kvalitné je aj ich celkové prevedenie, v dôsledku čoho nemusia byť odolné voči vlhkosti, prachu či poveternostným podmienkam.

Problémom môže byť i hlasnejší motorček, ktorý si všimnete najmä pri ostrení. Ostrenie je zároveň menej citlivé (napr. môže sa zasekávať alebo neostriť najpresnejšie). Upozorňujeme, že nie každý základný objektív musí mať tieto znaky.

Špeciálne objektívy

Pod pojmom špeciálne objektívy máme na mysli množstvo rôznych modelov, ktoré nepatria do kategórie základných. Ako ste už pravdepodobne pochopili, spoznáte ich aj podľa vyššej ceny. Drahšie objektívy majú oveľa zložitejšiu konštrukciu a pri ich výrobe sú tradične použité pevnejšie materiály.

Vďaka týmto vlastnostiam zvyknú byť trvácnejšie a kvalitnejšie. Pri výbere je taktiež potrebné pozerať na to, či je daný objektív odolný voči prachu a poveternostným podmienkam. Ako sme povedali vyššie, základné objektívy často nemajú tieto vlastnosti, preto hrozí, že sa rýchlejšie poškodia.

Objektívy s pevným ohniskom verzus zoom objektívy

Prvá vec, ktorú je potrebné zvážiť predtým, než investujete vaše ťažko zarobené peniaze do objektívu, je, či ide o pevné alebo zoom “sklo”. Tento parameter súvisí aj so spomínanou ohniskovou vzdialenosťou. V skratke, s pevný objektívom nemôžete obraz približovať. I keď sa to môže javiť ako jednoznačná nevýhoda, nie je to úplne tak. Aj kúsky s pevným ohniskom majú svoje nevyvrátiteľné výhody.

Objektívy s pevným ohniskom

Pri objektívoch s pevnou ohniskovou vzdialenosťou je vzdialenosť šošovky od ohniska nemenná. V praxi to znamená, že objektív má iba jednu “šírku”, a preto nemôžete obraz opticky zväčšiť ani zmenšiť. Konštrukciou a usporiadaním šošoviek sú však tieto kúsky kvalitnejšie než zoomovacie (pri porovnaní modelov v rovnakej cenovej kategórii).

Fotoaparát so zoom objektívom

Ako zistíte, že ste natrafili na takýto objektív? Ak na ňom vidíte len 1 hodnotu ohniskovej vzdialenosti, ide o pevné sklo. Preň by ste sa mali rozhodnúť v prípade, že chcete dosiahnuť čo najostrejší obraz, ale taktiež vtedy, keď sa zameriavate na 1 druh fotografie (napr. portréty či panoramatické fotografie).

Zoom objektívy

Pri zoom objektívoch nie je vzdialenosť ohniska od šošovky pevná, ale variabilná. Ich názov, „zoom“ (v preklade – priblíženie), je odvodený práve od tejto vlastnosti. Prostredníctvom takýchto objektívov teda môžete obraz opticky transformovať v rozsahu, aký vám umožní daný model. Zjednodušene, obraz môžete priblížiť a oddialiť.

Aj tento parameter je označovaný v milimetroch, pričom sa stretnete s rôznymi typmi zoom objektívov – sklá so širokouhlým rozsahom (napr. 10 – 24 mm), také, ktoré „sa rozprestierajú“ v spektre od širokého po úzky rozsah (napr. 24 – 200 mm) atď.

Ako sme spomenuli vyššie, pevné objektívy majú lepšie obrazové vlastnosti, tie zoomovacie sú však praktickejšie, keďže šetria čas aj miesto. Obraz si môžete v sekunde prispôsobiť podľa toho, aký objekt snímate (sú vhodné napríklad na fotografovanie/natáčanie spoločenských akcií).  

Ak teda neviete, čomu presne sa budete venovať, odporúčame vám siahnuť po univerzálnych základných zoom objektívoch. Pre začiatočníkov sú priam ideálne. Umožnia vám experimentovanie s rôznymi ohniskami, vďaka čomu získate priestor na odhalenie toho, ktorému aspektu fotografie sa chcete venovať prednostne. Navyše, možnosť priblíženia ocenia aj tí, ktorí chcú nielen fotiť, ale i točiť.

INFO: Zoom je dnes na mnohých objektívoch regulovaný elektronicky. V preklade, na objektíve sa nenachádza zoom krúžok na otáčanie, ale akési automatické servo (áno, počuli ste dobre, servo nenájdete len v aute), pomocou ktorého regulujete mieru priblíženia.

Zoom objektívy: pevná verzus konštantná clona

Pri výbere zoom objektívu vás musíme upozorniť ešte na jeden detail, a to na clonu. Väčšina fotografických objektívov má okrem meniacej sa ohniskovej vzdialenosti aj rozličné hodnoty maximálne otvorenej clony.

Pre lepšie pochopenie vám uvedieme príklad: Zoom objektív s rozsahom priblíženia od 18 do 55 mm má clonové číslo f/2.8 – f/4. Čo to znamená? Že pri najširšej ohniskovej vzdialenosti 18 mm bude najnižšia clona f/2.8 a pri zoome na 55 mm sa najnižšia clona zmení na f/4 (nižšia clona – viac svetla, vyššia clona – menej svetla). Toto je nevýhoda hlavne pri videu, keďže obraz pri priblížení stmavne.

Fotografia vytvorená fotoaparátom so zoom objektívom

Takže, ak hľadáte objektív na točenie, mali by ste siahnuť po zoomoch s konštantnou clonou. Takéto modely majú hodnotu najnižšej clony rovnakú pri 18 aj pri 55 mm. Spoznáte to jednoducho, na objektíve nájdete uvedené iba 1 clonové číslo bez rozsahu.

Typy objektívov podľa veľkosti snímača na fotoaparáte

Aj veľkosť snímača na vašom foťáku je veľmi dôležitým parametrom. Aký máte snímač? Full frame alebo APS-C? A čo v prípade snímača typu Micro 4/3? Všetky tieto otázky vyvolávajú chaos a je nutné uznať, že oprávnene! Rozdiel medzi jednotlivými fotoaparátmi a ich čipmi je vo veľkosti, pričom práve ona súvisí s tým, či je daný objektív určený pre full-frame, APS-C alebo pre oba typy snímačov.

Full-frame objektívy

Full-frame objektívy sú určené pre full-frameové fotoaparáty so senzorom, ktorý má rozmery 36 x 24 mm. Tento typ senzora je štandardom, pričom sa od neho odvíjajú ohniskové vzdialenosti všetkých objektívov. Ak teda vlastníte napríklad full-frame Canon objektív, ktorý má dĺžku ohniska 50 mm, tak na full-framovom Canon fotoaparáte získate obraz s 50 mm ohniskom. Zatiaľ to dáva hlavu a pätu. Čo sa však stane, keď nasadíte ten istý objektív na Canon APS-C fotoaparát?

APS-C objektívy

Snímače typu APS-C majú menší senzor (rozmery sa pri jednotlivých značkách líšia minimálne). Štandardné rozmery APS-C (Advanced Photographic System – Classic) sú 25,1 × 16,7 mm. Tento čip je približne 1,5 x menší než ten na full-frame. Dôvod, prečo sa vyrábajú, je jednoduchý. Je to lacnejšie.

Menší senzor rovná sa menšie telo fotoaparátu, a teda i nižšie náklady na výrobu pri zachovaní relatívne podobných kvalitatívnych vlastností obrazu. Veľkosť snímača však vplýva aj iné vlastnosti, ako je cena. Jednou z nich je tzv. Crop faktor alebo pomer orezu. Ten predstavuje presný násobok toho, o koľko je daný obraz orezaný pri nasadení objektívu, ktorý ma značenie štandardizované pre full-frame.

Pri menšom čipe bude premietaný obraz z full-frameového objektívu užší. Dôvodom je, že sa celý „nezmestí” na plochu snímača. Ako sme spomínali, APS-C senzory sú zhruba 1,5 x menšie, preto 50 mm objektív pôvodne určený na full- frame bude mať na APS-C fotoaparáte 1,5 násobné zväčšenie (bude ekvivalentom k cca 75 mm objektívu).

Existujú však aj objektívy určené priamo pre APS-C fotoaparáty, i keď prepočítavaniu sa nevyhnete ani pri nich. Štandardne sa všetky ohniskové vzdialenosti uvádzajú pre full-frame formát. Takže, ak máte APS-C objektív s ohniskom 50 mm, musíte počítať s pomerom orezu, teda 1,5 násobkom, čo je tých istých 75 mm.

APS-C verzus full-frame

Pri výbere objektívu si musíte ujasniť, aké je vaše telo (foťák) a aký obraz ním chcete dosiahnuťAk vlastníte APS-C fotoaparát a túžite po širokouhlom objektíve s ohniskovou dĺžkou 24 mm, musíte vydeliť 24 / 1,5. Výsledkom je 16, preto musíte siahnuť po 16 mm objektíve.

APS-C verzus full-frame?

Logická otázka je, či si máte zaobstarať 16 mm objektív určený pre APS-C alebo 16 mm objektív pre full-frame? A čo ak máte full-frame a chcete naň použiť APS-C objektív s rovnakým závitom? Neodporúčame to!

APS-C objektívy spôsobia na full-frame fotoaparáte nežiaduce vlastnosti, ako je vinetácia či celkovo zhoršená kvalita obrazu. Ani v prípade, že použijete full-frameový objektív na APS-C fotoaparáte, nemusíte dosiahnuť najlepšie výsledky. Preto si dopredu overte, aký typ snímača máte vy a objektív si vyberajte podľa toho. Nezabudnite však na prepočet orezu pri APS-C fotoaparátoch.

Sférické verzus asférické objektívy

Pri výbere objektívu veľmi často narazíte na slovíčka sférický a asférický. Tieto pojmy špecifikujú použitie sférických alebo asférických šošoviek v optickej konštrukcii objektívu. Sférická šošovka tvarom pripomína akýsi výrez z obvodu kruhu (má pravidelný oblý tvar, pričom pri virtuálnom predĺžení jej obvodu získame dokonalú kružnicu).

Asférická šošovka je po okrajoch mierne zahnutá (nekopíruje kruh), v dôsledku čoho nie je dokonale oblá. V zásade sa vyznačuje lepšími vlastnosťami, konkrétne, minimalizuje chromatickú aberáciu – optický jav, pri ktorom sa svetlo prechádzajúce šošovkou, láme. Výsledkom je rozptyl farieb.

Pre lepšie pochopenie si uvedieme opäť príklad: Odfotíte budovu. Pri priblížení fotografie však na jej okrajoch uvidíte akýsi farebný lem. No a presne toto je chromatická aberácia zapríčinená daným objektívom. Redukovať sa dá práve použitím asférických šošoviek, poprípade použitím tých fluoridových, pri ktorých je rozptyl svetla prirodzene menší.  

Pokiaľ je pre vás otázka chromatickej aberácie na prvom mieste, odporúčame sa vám v tejto problematike porýpať trošku viac. Každý objektív je totiž súborom viacerých asférických aj sférických šošoviek, pričom vo chvíli, keď sa v danej optickej konštrukcii nachádza aspoň 1 asférická šošovka, je takýto objektív označený za asférický. Naopak, niekedy sú všetky objektívy označované ako sférické, pretože premietajú obraz vo forme kruhu. To však platí len vtedy, keď sú porovnávané so špeciálnymi objektívmi, napríklad tými anamorfickými.

Anamorfické a macro objektívy

Anamorfické objektívy sú známe hlavne vo svete kinematografie. Sú typické tým, že rozširujú zorné pole obrazu jeho stlačením. Obraz je v postprodukcii roztiahnutý, a teda i širší ako pri klasickom objektíve. Takéto objektívy však nie sú úplne bežné a ich ceny sa pohybujú od niekoľkých tisícok eur, preto ich spomíname skôr pre zaujímavosť.

Ďalšou špeciálnou kategóriou sú tzv. makro objektívy. Ich najostrejší bod sa nachádza veľmi blízko pri snímanom objekte, preto sa k nemu môžete priblížiť na veľmi krátku vzdialenosť. Makro objektívy sú stvorené na fotografovanie detailov (napr. hmyz, rastliny).

Typy objektívov podľa značky a závitu na fotoaparáte

Pri výbere objektívu vás obmedzuje aj značka fotoaparátu, ktorý vlastníte. Bohužiaľ, tu sa to nekončí, pretože objektívy mnohých značiek majú rôzne typy závitov. Napríklad Canon objektívy majú závit EF a EF-SPrvý z nich je určený pre full-frame aj APS-C fotoaparáty, druhý však iba pre APS-C.

Problémom môže byť aj kompatibilita medzi značkami, ktoré vyrábajú objektívy aj fotoaparáty. Pri niektorých je zohnať iný objektív ako ten od materskej spoločnosti takmer nemožné, pri niektorých naopak veľmi jednoduché. Napr. objektívy Nikon nenasuniete na foťák od Canonu. Nachádza sa na nich úplne iný závit. Objektívy LUMIX však sedia na fotoaparáty od Panasonicu (Panasonic vyrába LUMIX objektívy) aj Olympusu (a naopak). Obe spoločnosti totiž pri najnovších fotoaparátoch používajú rovnaký Micro 4/3 závit.

Výber objektívu podľa značky

Samozrejme, existujú i také spoločnosti, ktoré vyrábajú len objektívy. V ich ponuke preto nájdete modely s rôznymi závitmi. Napríklad Sigma vyrába objektívy pre Canon aj SonyVysoko kompatibilné sú taktiež Tamron objektívyLacnejšou alternatívou sú objektívy Samyang, ktoré majú z hľadiska závitov pomerne široké zastúpenie.

INFO: Sigma v skutočnosti vyrába aj fotoaparáty, o čom však tuší len málokto. V našich končinách tieto kúsky navyše nie sú príliš dostupné.

Aká je teda naša rada? Pred kúpou objektívu si dobre skontrolujte závit na vašom fotoaparáte! Pozor, niektorí výrobcovia fotoaparátov dnes používajú iné závity ako v minulosti. S takouto situáciou sa môžete stretnúť napríklad vtedy, keď natrafíte na starý Olympus objektív s iným typom bajonetu.

POZOR: To, že staršie objektívy nemusia byť kompatibilné s novými foťákmi, platí vo všeobecnosti.

Základná údržba a príslušenstvo k objektívom

Fotografickú techniku neradno podceňovať! Aby vám poslúžila dlhé roky, je nevyhnutné sa o ňu patrične starať. Dobrá rada na začiatok: na príslušenstve k objektívu nešetrite! Veľmi dôležité sú pomôcky na čistenie objektívu. Ide o rôzne špeciálne prachovky či handričky. Určite sa poobzerajte aj po kvalitných čistiacich prostriedkoch, ktoré sú určené vyslovene na starostlivosť o optiku.

V neposednom rade, objektív nezabudnite pravidelne čistiťAkýkoľvek fľak na skle sa totiž na 99 % odrazí aj na výslednom obraze. Na škodu nie sú ani záložné krytky na objektív, ktoré zabezpečujú jeho ochranu pred poškriabaním. „Brašňa“ na prenos je, samozrejme, absolútnou samozrejmosťou.

Okrem tohto základného príslušenstva existujú aj rôzne špecifické doplnky. Nie sú nevyhnutnosťou, vašu prácu však dokážu posunúť či uľahčiť, čím vylepšia aj konečný výsledok. Napr. ak nechcete míňať peniaze na makro objektív, siahnite po extenčných makro krúžkoch. Je to forma redukcie, ktorá premení objektív obyčajný na ten makro. Takéto krúžky sú lacnejšie, je však potrebné skontrolovať kompatibilitu závitov.

TIP: Veľkým uľahčením práce pre kameramanov je použitie ostriacich krúžkov pri manuálnom ostrení. Pozor, zväčša sa nevyhnete aj použitiu, a teda i kúpe, tzv. klietky na fotoaparát. Každý doplnok totiž musíte na niečo upevniť.

Filtre na objektív

Filtre na objektívy sú špeciálnou podkategóriou príslušenstva, bez ktorého sa časom nezaobíde žiadny fotograf ani kameraman. Filtre sú rôzne a každý z nich má inú funkciu aj využiteľnosť. Napríklad difúzne filtre vytvárajú efekt mierneho zahmlenia najjasnejších častí obrazu. Nie sú však nevyhnutnosťou. Oceníte ich iba vtedy, ak hľadáte nezvyčajné spôsoby oživenia vašich „obrázkov“.

Ďalej tu máme o niečo „využiteľnejšie“ ND filtre, ktoré znižujú úroveň svetla prenikajúceho cez objektív. Ich výhodou je, že nemusíte meniť nastavenie clony či uzávierkyND filtre môžu byť pevné (znižujú pomer svetla o 1 nemennú úroveň) alebo variabilné (hodnotu svetla, ktoré dopadne na povrch skla, môžete regulovať). V praxi je tento princíp podobný slnečným okuliarom.

Čistenie objektívu zrkadlového fotoaparátu

ND filtre oceníte hlavne pri videu (keď chcete zachovať nízku hĺbku ostrosti, ale zároveň nezvyšovať hodnotu uzávierky a využiť prirodzené rozmazanie obrazu pri pohybe) aj pri fotografii (napr. pri časozberoch).

TIP: Pri ND filtroch platí nepísané pravidlo – čím viac za nich zaplatíte, tým budú (zväčša) kvalitnejšie. Ide o pomerne drahú záležitosť, ktorá nie je životne dôležitá. Dobrú fotku urobíte aj bez ND filtra.

Na zníženie hodnoty svetla, ktoré preniká do objektívu, využijete aj polarizačné filtreNie je to však ich primárna funkcia. Slúžia hlavne na redukciu odrazov a odleskov, ktoré sa často nechtiac dostanú pred objektív. Napr. ak fotíte objekt v sklenenej vitríne, je takmer isté, že zachytíte váš vlastný odraz. S polarizačným filtrom sa odraz zredukuje a nechcené odlesky odstránia. Ich použitie je špecifické. Nevyhnutnosťou, spolu s ND filtrami, sú iba v prípade, ak sa chcete fotografovaniu/točeniu venovať profesionálne.

POZOR: Pri kúpe akýchkoľvek filtrov najprv zistite, aký priemer závitu na filtre sa nachádza na vašom objektíve. Filter s priemerom 72 mm nenasadíte na objektív s priemerom 49 mm. Nepomýľte si však údaj o priemere filtra s údajom o ohniskovej vzdialenosti. Oba parametre sú udávané v milimetroch.

Najčastejšie otázky a odpovede (FAQ)

Premýšľate nad kúpou extrémne lacného alebo starého objektívu? Počuli ste už o tzv. mýte ostrejšieho obrazu na full-frame a neviete, čo si o ňom myslieť? Alebo sa vám zapáčil kúsok s iným závitom, aký máte na fotoaparáte – môžete ho teda použiť? Odpovede na tieto otázky vám prezradíme v nasledujúcich riadkoch.

Oplatí sa šetriť pri výbere objektívu?

Objektív je jednou z najdôležitejších, ak nie tou najdôležitejšou súčasťou vašej fotografickej výbavy. Existujú objektívy, ktoré sú lacné a kvalitné, bohužiaľ, opak býva pravdou. Pri výbere vám preto odporúčame pozerať na konkrétne vlastnosti. Cena objektívu by mala byť druhoradá.

Môžem použiť objektívy s iným závitom, aký je na mojom foťáku?

Niekedy áno, inokedy nie, jedno je však isté, nevyhnete sa kúpe redukcie. Pomocou nej môžete upevniť napr. objektívy od Nikonu na foťáky od Canonu a taktiež objektívy od Sony na foťáky od CanonuPri niektorých objektívoch však redukciu využiť nemôžete. Preto si dopredu overte, či takúto možnosť máte a koľko vás bude stáť. Ceny redukcií sa pohybujú od 30 po stovky eur. Ak teda chcete ušetriť kúpou objektívu s iným závitom, počítajte aj s cenou redukcie. Nakoniec možno zistíte, že to nie je výhodné. Odporúčame vám taktiež navštíviť diskusné fóra s recenziami na danú značku redukcie, kde si overíte jej kompatibilitu s funkciami objektívuObjektív je elektronické zariadenie s autoostrením a musí byť plne kompatibilný s fotoaparátom, na ktorý je nasadený. Preto je potrebné vedieť, aká spoľahlivá je konkrétna redukcia.

Staré objektívy sú lacné, môžem použiť aj tie?

Ak uvažujete nad kúpou starého objektívu z analógového fotoaparátu (sú dostupné už od 20 eur), dobre si premyslite, na čo presne ho využijete. Staré sklá prepojíte veľmi ľahko s takmer každým fotoaparátom s vymeniteľným objektívom. Navyše, redukcie sú lacné (nemusia prenášať žiadne funkcie, ako je autoostrenie, nastavenia clony atď.). Určite ide o dobrý spôsob, ako s fotením začať. Na „vintage” vzhľad výsledných obrázkov, ktorý dosiahnete pri použití týchto objektívov, však nedá dopustiť ani mnoho profesionálov. Niektoré modely, napríklad sovietsky Helios 44-M f/2.0, sú cenené práve pre jedinečnú kvalitu rozostreného pozadia (bokeh). Avšak pozor, takýto vzhľad je „doplnený“ aj mnohými vadami (napr. častá chromatická aberácia, neostrosť). Inak povedané, staré objektívy sú špecifické, určite vám však nezabezpečia rovnako kvalitné obrazové vlastnosti ako objektívy moderné.

Ostrejší obraz na full-frameovom objektíve... Mýtus alebo pravda?

Mnoho ľudí sa rozhodne pre full-frameový objektív na APS-C fotoaparát z dôvodu, že obraz z full-frame skiel je údajne ostrejší pri použití na menšom senzore. Je to iba mýtus! Mnohé testy dokázali pravý opak – obraz zachytený objektívom, ktorý nie je určený pre daný fotoaparát, je neostrý. Preto radšej používajte objektív, ktorý je určený na daný foťák (ak nie je výrobcom vyslovene deklarované, že je vhodný na oba typy snímačov). Niektorí ľudia rozmýšľajú dopredu, pretože v budúcnosti počítajú s výmenou APS-C fotoaparátu za drahší full-frame. Kúpou full-frameových objektívov hneď „na začiatku“ sa viete skutočne vyhnúť ďalším nákladom na kúpu skiel v budúcnosti. V takomto prípade je postup individuálny. Vyhľadajte si na internete porovnania a zistite, či bude objektív sedieť na váš fotoaparátZamerajte sa tiež na mieru znehodnotenia výsledného obrazu.

Vaše hodnotenie:
(91.2%)
Dátum publikovania: 10.02.2021
Dátum poslednej aktualizácie: 10.02.2021
Autor
Redakcia

Redakcia

Pripravujeme pre vás recenzie, testy, hodnotenia. Snažíme sa vám poskytnúť všetky informácie, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní s nákupom spotrebiča, elektroniky alebo iného produktu. Zapojte sa aj vy do diskusie pomocou komentára a pomôžte niekomu ďalšiemu.


Pridať komentár