Ako vybrať náhradné kolieska na korčule

Ak sa venujete korčuľovaniu na kolieskových korčuliach alebo máte chuť s tým začať, tak nasledujúci článok je práve pre vás.

Kolieska na korčule

Ponuka koliesok je veľmi široká, líšia sa svojou tvrdosťou, veľkosťou a tým pádom aj svojimi vlastnosťami. Preto si v stručných bodoch zhrnieme, ako si vybrať také kolieska, ktoré budú najlepšie vyhovovať vašim požiadavkám a tiež si popíšeme údržbu a výmenu.

Obľúbené kolieska na korčule

Materiál koliesok

Pri výrobe kvalitných in-line koliesok na korčule sa využíva špeciálna zmes, ktorej základom je polyuretán - druh mäkkého plastu. K nemu sú pridávané ďalšie látky, od nich sa odvíjajú jednotlivé atribúty a tým pádom aj celková kvalita. Priľnavosť, životnosť či tvrdosť - to všetko je ovplyvnené použitými prímesami.

Materiál koliesok by mal byť prispôsobený rýchlej jazde, mal by dobre absorbovať možné nerovnosti terénu a tiež by mal byť optimálny tvrdý. Správnej tvrdosti sa ešte budeme venovať podrobnejšie. Čomu sa však určite vyhnite sú kolieska z gumy a plastu, ktoré sa používajú len pri lacnejších modelov a nespĺňajú potrebné kvalitatívne požiadavky.

Veľkosť koliesok

Rozmery vybraných koliesok vplývajú na trojicu faktorov - rýchlosť jazdy, ovládateľnosť a stabilita počas jazdy. No a sčasti sa podieľajú aj na cene. Ich veľkosť je udávaná v milimetroch s tým, že prvá hodnota udáva priemer a druhé číslo zase šírku.

Dievča držiace kolieskové korčule

Princíp je jednoduchý, čím sú kolieska menšie, tým je nižšia rýchlosť. Vďaka tomu však budú oveľa ovládateľnejšie a vaša jazda stabilnejšia. Malé kolieska sú ideálne pre začiatočníkov. Tí by mali hľadať priemer približne 78-80 mm. Ak ste však pokročilejší korčuliar a trúfate si na rýchlejšiu jazdu, tak priemer kolieska môže byť až 84 mm.

Vyšší priemer vám zabezpečí aj vyššiu rýchlosť. Skúsení harcovníci na korčuliach môžu pokojne voliť priemer väčší ako 90 mm. Súčasným trendom sú veľké kolieska, no je potrebné zdravo odhadnúť vlastné schopnosti a nehľadieť len na možnosť rýchlej jazdy.

Tvrdosť koliesok

Aj tvrdosť (ang. hardness) má vplyv na rýchlosť, no okrem toho tiež na komfort pri jazde. Obvykle sa tvrdosť označuje číselnou hodnotou a písmenom A na konci, čo je značka jednotky. Je nutné podotknúť, že udávaná tvrdosť je len orientačná a záleží na kvalite materiálu a taktiež na cenovej hladine, v ktorej sa pohybujeme.

Niektorí výrobcovia však volia označenie písmenom F (footprint) a následným číslom od 0 po 3. F 0 sú najtvrdšie, F 3 zase najmäkšie. Toto označenie sa používa pri jednotlivých radoch - napríklad pri korčuliach na asfalt, na dráhu atď. Preto korčule na asfalt s tvrdosťou F 2 môžu byť úplne iné ako korčule na dráhu s rovnakou hodnotou.

Mäkšie kolieska majú dobrú priľnavosť, dobre tlmia nerovnosti terénu, no sú pomalšie a rýchlejšie sa opotrebujú. Sú určené skôr pre začiatočníkov/mierne pokročilých a pre korčuliarov s nižšou hmotnosťou. Tvrdšie kolieska sú pravým opakom - ponúkajú rýchlosť, dlhú životnosť, no môžu byť o niečo menej pohodlnejšie. Najlepší kompromis medzi dobrou životnosťou a optimálnou tvrdosťou je 83A - 85A.

Stred koliesok a ich hmotnosť

Tento bod je venovaný korčuliarom, ktorí sa tomuto športu venujú serióznejšie, resp. profesionálne. Pri bežných fitness modeloch sa hmotnosť ani neudáva, no pri závodných typoch a semi-race korčuliach na dlhé trate je dôležité, aby boli kolieska čo najľahšie.

Kolieskové korčule s ložiskami

Hmotnosť je ovplyvnená aj stredom kolieska, takzvaným hubom, ktorý môže tiež zabezpečiť lepší odraz či priľnavosť. Ak máte freestyle korčule, tak najlepší stred kolieska je plný a mal by byť odolný pri skokoch a dopadoch.

Výmena a údržba koliesok

Kolieska by ste mali meniť a otáčať tak, aby boli všetky rovnomerne opotrebované a tým pádom vám vydržali čo najdlhšie. Najčastejšie sa opotrebúvajú predné kolieska, no závisí to aj od štýlu jazdy.

Nedá sa povedať, kedy je najvhodnejší čas na výmenu koliesok, no mali by ste sledovať hlavne opotrebovanie vnútornej strany a taktiež sledovať stredový pásik, ktoré kolieska po zakúpení majú.

Otáčanie u bežných korčulí s rovnakou veľkosťou koliesok vykonávame nasledovne. Prvé koliesko na ľavej korčuli vymeníme s tretím kolieskom na pravej korčuli. Druhé koliesko z ľavej korčule meníme so štvrtým kolieskom na pravej korčuli. Postup opakujeme aj obrátene. Opotrebovaná strana smeruje von.

Pri Hi-Lo korčuliach, kde nie sú jednotné veľkosti koliesok, meníme prvé koliesko s druhým na protiľahlej korčuli a tretie so štvrtým.

Hodnotenie článku:
(81.8%)

Pulbikované dňa: 08.10.2018

Autor
Jaro Uram
Jaro Uram

K písaniu článkov som sa dostal už na gymnáziu a za tých pár rôčkov sa z toho vyvinulo skvelé hobby a mám v pláne ho naplno rozvíjať aj naďalej. Na písaní ma najviac baví to, že každá téma sa dá spracovať rôznymi spôsobmi a to dáva priestor mojej, niekedy až príliš veľkej, kreativite. Čo sa týka môjho života, tak študujem na vysokej škole v Trnave, kde bývam na internáte a preto som si vskutku obľúbil večerný spoločenský život s kamarátmi. Ak momentálne nepíšem alebo sa nezabávam, tak si s radosťou sadnem k televízoru a pozriem si dobrý futbal.


Pridať komentár