Najlepšie autobatérie – recenzie a test. Exide, Banner, Bosch, Varta

Ak si kupujete auto, tak musíte počítať aj s pravidelnými alebo príležitostnými výdavkami. Práve do takýchto investícií patrí aj výmena autobatérie. Autobatéria, alebo akumulátor, je hlavným zdrojom energie auta s obmedzenou životnosťou.

Výmena autobatérie

Jej nahradenie vyriešia aj v servise, no ak chcete mať prehľad o tom, čo dávate do auta, tak vám odporúčame svojpomocnú výmenu. Poradíme vám, ktoré parametre pri výbere autobatérie zohľadňovať a vyberieme pre vás niekoľko modelov na základe dobrých výsledkov v testovaniach.

Najlepšie autobatérie pre rok 2019

Typ autobatérie

Na úplnom začiatku výberu autobatérie je nevyhnutné vybrať si správny model. Súčasný trh ponúka 3 druhy autobatérií, ktoré sa líšia svojimi vlasnosťami a tým pádom aj využitím.

Údržbové batérie

Údržbové batérie predstavujú "klasiku", ktorá sa využívala predovšetkým v minulosti pri starších modeloch áut. Ich špecifikum spočíva v tom, že sa v nich musí pravidelne dopĺňať elektrolyt, čiže destilovaná voda. Údržbové batérie sú síce lacnejšie, no práve pravidelné údržba môže spôsobiť to, že budú vo výsledku drahšie ako bezúdržbové varianty.

Údržbová autobatéria

Bezúdržbové batérie

Tento typ bol vyvinutý ako náhrada práve za údržbové batérie a pri moderných autách s množstvom elektroniky sú v podstate nevyhnutné. Tieto batérie majú vysoký výkon, dlhú životnosť a nevyžadujú si dolievanie destilovanej vody, čiže nevytvárajú dodatočné náklady.

Na druhej strane, nie dobre znášajú úplné vybitie. Sú vyrobené tak, aby spoľahlivo fungovali v autách s energeticky náročnou prevádzkou, no bez problémov zvládnu aj umiestnenie v starších modeloch.

Trakčné batérie

Posledným typom batérie sú trakčné alternatívy, ktoré sa vyznačujú tým, že energiu dodávajú sústavne, ale v menších množstvách. Pre porovnanie, ostatné batérie musia pri štarte vozidla vyvinúť nárazvovo vysoký výkon. Trakčné batérie sa používajú v karavanoch, prívesoch alebo lodiach.

Nabíjanie autobatérie

Autobatérie podľa typu auta

K výberu autobatérie môžete pristupovať aj opačným spôsobom – na základe typu vášho vozidla. V podstate ide len o zhrnutie predošlých bodov, čiže ak máte staršie auto bez elektroniky, tak si pokojne vystačíte s menej výkonnými a tým pádom lacnejšími modelmi. Batérie s vysokým výkonom a kapacitou by boli v tomto prípade nevyužité.

Ak plánujete výmenu v novom type vozidla s množstvom elektronických zariadení, tak musíte siahnuť po výkonnejších akumulátoroch.

Tip: Ak jazdíte len kratšie trate, tak vám odporúčame kupovať výkonnejšie batérie.

Technológia výroby

Ďalším spôsob, ktorým si môžete zjednodušiť výber, je kategorizovať si batérie podľa technológie použitej pri ich výrobe. Tu si vyberáte z 5 možností.

Olovené batérie

Tieto batérie sa vyrábali najmä v minulosti a dnes ide o najlacnejšie a zároveň najmenej výkonné varianty, ktoré si dokonca vyžadujú aj náročnú údržbu. Elektródy sú vyrobené z olova a ako elektrolyt je použitá kyselina sírová. Nemôžu byť umiestnené vo vnútri kabíny auta a nie sú vhodné do vozidiel, na ktorých sa jazdí pravidelne.

Dnes už môžeme povedať, že ide o prežitok, ktorý bol nahradený oveľa výkonnejšími batériami poskytujúcich lepší komfort pri jazde.

Olovená autobatéria

Ca/Ca technológie

Na spevnenie dosiek batérie sa využíva vápnik, ktorý redukuje spotrebu vody. Práve preto sa táto technológia využíva pri bezúdržbových batériách.

Čo sa týka nevýhod, tak batérie ťažko znášajú úplné vybitie a môže ich to poškodiť alebo trvalo zničiť. Ca/Ca technológia je vhodná do energeticky menej náročných vozidiel za priaznivú cenu.

AGM technológie

Presúvame sa do vyššej kvalitatívnej úrovne s AGM techológiou, ktorá poskytuje vysoký výkon, odolnosť proti vybitiu a nabíjaniu. Batérie sú plne bezúdržbové a vhodné aj do áut s funkciou Stop & Go, keď sa motor vypína a dôraz na výkon batérie sa zvyšuje. V porovnaní s predošlými technológiami nie je elektrolyt v tekutej podobe, ale nachádza sa vo vláknach sklenej vaty.

Bezúdržbová autobatéria

GEL technológie

AGM a GEL technológie sa často označujú ako rovnaké alebo minimálne veľmi podobné, no rozdiel spočíva vo forme elektrolytu. Tu je elektrolyt v gélových batériách v kremičitom géle. V porovnaní s AGM majú nižšiu mieru samovybíjania. Môžu byť umiestnené aj v miernom náklone, pretože majú ochranu voči vytečeniu elektrolytu.

Nevýhodou je to, že si vyžadujú špeciálny typ nabíjania. Majú síce vyššiu cenu, ale v pomere s kvalitou a výkonom neoľutujete. Technológiu využijete v moderných vozidlách, vhodné nie sú len pre štartovacie účely alebo ako záložný zdroj elektrickej energie.

EFB technológie

EFB techológia sú na rozmedzí olovených a AGM/GEL batérií. Využíva tekutú formu elektrolytu s tým, že batérie sú vhodné aj pre režimy Stop & Go.

Kvalitná autobatéria

Aj keď sa kvalitatívne nemôžu rovnať s AGM/GEL, tak majú slušný výkon a dlhú životnosť vďaka kvalitnej mriežke a aktívnej hmoty s jemnejšou štruktúrou. Ak si dáme do pomeru cenu a výkon, tak máte zlatú strednú cestu, ktorá patrí medzi veľmi obľúbené modely súčasnosti.

Rozmery batérie

Po predstavení modelov batérií sa môžeme presunúť k trom parametrom, prvým je veľkosť alebo rozmery. Vo všeobecnosti platí, že vyššia kapacita = väčšie rozmery. Práve preto si musíte pred kúpou premerať starú batériu a na základe nej prispôsobiť veľkosť tej novej. Rozmery sa obvykle udávajú v milimetroch systémom dĺžka x šírka x výška.

Kapacita batérie

Kapacita batérie sa udáva v ampérhodinách (Ah) a môžete ju vyberať podľa aktuálnej batérie, ktorú meníte. V prípade, že by sa do auta zmestil väčší akumulátor, tak môžete investovať do výkonnejšieho typu. Určite však nekupujte batériu s nižším výkonom, pretože by sa veľmi rýchlo opotrebovala.

Kontrola autobatérie

V benzínových motoroch si vystačíte s kapacitou 60 Ah, pri dieselových je potrebný vyšší výkon, približne 70 Ah. Dbajte tiež na vytvorenie kapacitnej rezervy, keďže cez zimu batéria stráca značnú časť svojej kapacity.

Štartovací prúd

S kapacitou úzko súvisí štartovací prúd. Rovnako ako kapacita, tak aj v tomto prípade je dobré odraziť sa od aktuálnych hodnôt. Táto hodnota hovorí o tom, aký prúd dokáže batéria dodať motoru pri jeho naštartovaní. Zároveň sa stará aj o napájanie spotrebičov.

Obvyklá hodnota pri benzínových vozidlách s menšou elektronickou výbavou je cca 400 A, pri naftových motoroch s vyšším počtom elektroniky je to cca 640 A.

Hodnotenie článku:
(81.4%)

Pulbikované dňa: 25.07.2019

Autor
Jaro Uram
Jaro Uram

K písaniu článkov som sa dostal už na gymnáziu a za tých pár rôčkov sa z toho vyvinulo skvelé hobby a mám v pláne ho naplno rozvíjať aj naďalej. Na písaní ma najviac baví to, že každá téma sa dá spracovať rôznymi spôsobmi a to dáva priestor mojej, niekedy až príliš veľkej, kreativite. Čo sa týka môjho života, tak študujem na vysokej škole v Trnave, kde bývam na internáte a preto som si vskutku obľúbil večerný spoločenský život s kamarátmi. Ak momentálne nepíšem alebo sa nezabávam, tak si s radosťou sadnem k televízoru a pozriem si dobrý futbal.


Pridať komentár