Najlepšia prilba na motorku, skúter alebo štvorkolku? Recenzie a test poradia

Človek sa ani nenazdá a motorkárska sezóna je v plnom prúde. Prvé slnko rozpáli asfalt a vášniví motocyklisti už začínajú rezať prvé zákruty. Popri tom by však rozhodne nemali zabúdať na bezpečnosť. Tá sa týka aj hlavy. Prilba na motorku je bezpečnostným prvkom, ktorý je stanovený zákonom ako povinná výbava motocyklistov. Viete, akú prilbu na motorku si vybrať? Podľa čoho si prilbu vyberať? Ak chcete vedieť to najdôležitejšie, prečítajte si nasledujúci článok a my vám poradíme.

Mladý motorkár s prilbou na motorku v ruke

Na internete nájdete množstvo diskusií, kde ľudia riešia, ktorá prilba je najlepšia alebo aká prilba na motorku, skúter či štvorkolku je ideálna. Je však málo takých článkov a diskusií, ktoré by okrem toho riešili aj to, podľa čoho prilbu vyberať. Niekedy nejde iba to, aby vám niekto povedal, že táto prilba je najlepšia, ale aby ste sa dozvedeli, prečo to tak je. Bezpečnosť na prvom mieste. Štatistiky hovoria, že v prípade nehody, ktorej účastníkom je motocyklista, takmer 90 % motocyklistov neutrpí zranenia hlavy a 50 % nehôd nemá smrteľné následky. To všetko práve vďaka kvalitnej prilbe.

Najlepšie prilby na motorku

Najlepšie prilby na skúter

Najlepšie prilby na štvorkolku

Hlavné zásady pri kúpe prilby na motorku

Kupujte si vždy vlastnú prilbu!

Prilba na motorku je ako kus oblečenia. Taktiež nebudete nosiť spodnú bielizeň niekoho iného. Rovnako tak nebudete kupovať ani nosené ponožky. Prilbu si teda nepožičiavajte a nekupujte ani z bazáru. Najlepšou voľbou je vybrať si svoju vlastnú. To platí i pre začiatočníkov.

Ako si vybrať prilbu na motorku?

Prilbu na motorku si musíte vždy vyskúšať!

Dôležité je to predovšetkým kvôli bezpečnosti a v druhom rade kvôli komfortu. Veľkosť prilby sa určuje podľa obvodu hlavy. Obvod hlavy sa meria tesne nad obočím. Takisto musíte ešte rozlišovať i výplň prilby. Údaj o obvode vašej hlavy nemusí byť totiž vždy úplne smerodajný. Ak máte obvod hlavy M, prilba od jedného výrobcu vám sadne ako uliata, no tá od druhého vám bude príliš tesná.

Je veľmi dôležité prilbu si pred kúpou vyskúšať. Preto, ak si vyberáte prilbu, nedávajte na prvý dojem. Vyskúšajte si ich viac, možno aj viacero veľkostí a značiek, aby ste vedeli, aký máte pri nosení pocit. Ak ste začiatočník a prilbu ste nikdy predtým nekupovali, určite sa riaďte obvodom hlavy a nie iba pocitom. Čo si všímať pri skúšaní prilby?

  • Prilba nesmie na niektorej zo strán nerovnomerne tlačiť.
  • Pri pohybe hlavou je pohyb prilby minimálny.
  • Musí obopínať celú hlavu.
  • Netlačí na čele ani na temene.

Štandardizované veľkosti podľa obvodu hlavy

XXXS 49 – 50 cm
XXS  51 – 52 cm
XS 53 – 54 cm
S 55 – 56 cm
M 57 – 58 cm
L 59 – 60 cm
XL 61 – 62 cm
XXL 63 – 64 cm
XXXL 65 – 66 cm

Pri kúpe myslite na následnú starostlivosť a údržbu

Prilby na motorku sú vždy konštruované tak, aby odolali jednému silnému úderu, resp. odolali maximálnemu nárazu, ktorému pri testovaní boli schopné odolať. Ak sa vám však zdá, že prilba je poškodená aj po menšom páde alebo náraze, kúpte novú. Peniaze sa zdraviu nevyrovnajú.

Mladá žena s prilbou na skúter

Podľa typu prilby, máme i rôzne časti, o ktoré je vhodné sa starať. Začneme vnútrom (výplň). Tie drahšie prilby majú vnútro vyberateľné. Dá sa vybrať a oprať. Ak takú prilbu nemáte, stačí ak vnútro po každej jazde utriete vlhčenou utierkou a môžete použiť i dezinfekčný sprej.

Povrch prilby je väčšinou matný alebo lakovaný, stačí ho z času na čas utrieť vlhčenou handričkou a prípadne ošetriť špeciálnym prípravkom na lakované povrchy. Bežne takýto prípravok kúpite v motoshope.

Poslednou časťou býva plexisklo. To je dobré z času na čas vyleštiť jemnou handričkou tak, aby sa jeho povrch nepoškriabal. Určite na jeho povrch nepoužívajte okenu s vysokým percentuálnym obsahom alkoholu. Používajte preto čistič určený na plexisklo.

Typy prilby na motorku

  • Na skúter
  • Na štvorkolky
  • Motokrosové
  • Cestné
  • Integrálne – odolná konštrukcia, ochraňuje celú hlavu vrátane brady a očí
  • Otvorené – bez ochrany brady so samostatným plexisklom
  • Výklopné – možnosť vyklopenia prednej časti
  • Retro

Každá kvalitná prilba na motorku je podrobená prísnym testom, tzv. atesty. Ak vyberáte prilbu pre začiatočníka alebo pre pokročilého, riaďte sa vždy typom motorky, na ktorej šofér jazdí. Čo sa detí týka, z hľadiska bezpečnosti je veľmi podstatné, aby prilba dieťaťu na hlave sedela. Ak sa rozhodujete medzi dvoma veľkosťami, vyberte väčšiu.

Vždy si vyberte vlastnú helmu, nepožičiavajte si ju.

Dôležité parametre

  • Hmotnosť – ovplyvňuje i cenu samotnej prilby. Na hmotnosť vplývajú i použité materiály. Platí, že najľahšie sú zvyčajne prilby z karbónu.
  • Aerodynamika – dôležitá predovšetkým pri vysokých rýchlostiach nad 100 km/h.
  • Hlučnosť – schopnosť tlmiť hluk okoloidúcich áut alebo silu nárazového vetra a podobne. V predajni to môžete otestovať poklopkaním na škrupinu z rôznych strán.
  • Použité materiály – najlacnejšie sú tzv. termoplastové modely, no do popredia sa dostávajú odolné kompozitové škrupiny alebo karbónové prilby, ktoré sú však i najdrahšie.
  • Výhľad – v takom prípade je potrebné si prilbu vyskúšať. Dôležité je i čiastočné periférne videnie. Dôležité je aj to, aby prilba nebránila vo výhľade na budíky. S výhľadom súvisí i plexisklo. Kvalitnejšie je dvojsklo, ktoré sa menej rosí i za vlhkého počasia. Počas slnečného počasia určite motocyklisti ocenia slnečnú clonu, ktorá je pre jazde proti slnku na nezaplatenie.
  • Kvalita spracovania – dôležité sú detaily ako vetranie, ktoré je v lete i v chladnejšom počasí extrémne dôležité. Praktickým detailom je aj bradový deflektor, ktorý zabraňuje vetru, aby vám prenikal do prilby. Pre niekoho zbytočné, no za vyskúšanie to určite stojí. Drobným detailom je aj aspekt, kedy do prilby chcete umiestniť komunikačnú sadu-intercom. Myslite teda na malý reproduktor, ktorý sa vám pod prilbu musí zmestiť.
  • Dizajn – rôzne farby, tvary či vzory, ktoré môžu charakterizovať každého milovníka dvojkolesových žrebcov.
  • Značka – ak nemusíte, čo pri dnešnom bohatom trhu nemusíte, siahnite skôr po kvalitnej značkovej prilbe. Neznačkové prilby prechádzajú často iba slabými testami.
  • Cena – určite si stanovte nejaký cenový strop, no cena sa líši jednak podľa toho, na aký druh motocykla ju plánujte používať, no líši sa, samozrejme, aj podľa značky a použitých materiálov. Kvalitnú prilbu kúpite od 70 eur a vyššie. Tie najdrahšie môžu stáť aj viac ako 500 či 600 eur.
Hodnotenie článku:
(81.8%)

Pulbikované dňa: 18.05.2019

Autor
Denis Ruščák
Denis Ruščák

Večný študent! Veď predsa o tom život je. Permanentné nadobúdanie nových poznatkov, informácií a skúšanie všetkého čo je nové. Každý okamih bežného dňa, zlý či dobrý, vám do života môže priniesť niečo nové a urobiť deň výnimočným. Neustále na sebe pracovať a posúvať sa vpred je mojim životným mottom a motiváciou. To platí aj pri písaní. Písanie je mojim hobby, do ktorého dávam kúsok seba. Písanie na rôzne témy od zaujímavostí, faktov, trendov, marketingových textov, SEO článkov až po spravodajstvo. Čaro slova a písma je neobmedzené a okrem emócie ponúka aj bezhraničné vedomosti. Každým článkom sa preto snažím obohatiť ako seba, tak i samotného čitateľa, ktorému ponúkam jedinečný a osobitý obsah.


Pridať komentár