Najlepší herný monitor? Všímajte si nielen uhlopriečku, ale aj technologiu obrazovky či dobu odozvy

Monitory pre rôzne použitie majú odlišné vlastnosti a disponujú odlišnými technológiami. Uvažovali ste niekedy o tom, aké parametre musí spĺňať herný monitor?

Použitie herného monitora

Dnes vám poradíme, ako a podľa čoho si vybrať ten správny.

Najlepšie herné monitory

Uhlopriečka, rozlíšenie a pomer strán

Uhlopriečka monitora sa udáva v palcoch a mali by ste ju vyberať predovšetkým podľa toho, ako ďaleko sedíte (či ležíte). Príliš veľká obrazovka môže spôsobiť, že vaše oči nebudú vnímať bočné časti obrazu.

Rozlíšenie vyjadruje počet obrazových bodov (pixelov – skratka px) na ploche obrazovky. Vyššie rozlíšenie znamená ich vyšší počet, obraz je teda jemnejší a detailnejší. Uhlopriečka ide ruka v ruke s rozlíšením, pretože na veľkej obrazovke sú pri nízkom rozlíšení obrazové body príliš veľké a viditeľné okom – obraz potom pôsobí „hrubo“.

Minimom pri hernom monitore je uhlopriečka cca 22”. Najčastejšie rozlíšenie je Full HD 1 920 × 1 080 px, ktoré je pre väčšinu ľudí akceptovateľné do uhlopriečky 27”. Pre väčšie obrazovky voľte rozlíšenie aspoň QHD 2 560 × 1 440 px. Dostupné sú aj monitory s rozlíšením UHD 3 840 × 2 160 px alebo 4K 4 096 × 2 160 px.

Vyššie rozlíšenie však znamená omnoho vyššie nároky hier na výkon počítača (najmä grafickej karty). Myslite na to pri výbere monitora s QHD, UHD alebo 4K rozlíšením, pretože sa môže stať, že hry vám pobežia pomalšie alebo budete musieť znížiť detaily v nich.

Moderné LCD monitory majú tzv. natívne rozlíšenie, ktoré je maximálne (to je to, ktoré výrobca udáva) a pri použití nižšieho rozlíšenia poskytujú rozmazaný a neostrý obraz. Rozlíšenie na nich tak nie je možné znížiť, aby ste uľavili grafickej karte a hra bežala plynulejšie.

Technológia obrazovky

Drvivá väčšina obrazoviek nielen monitorov, ale tiež notebookov i tabletov využíva technológiu TFT-LCD. Tzv. LED monitory taktiež typu TFT-LCD, akurát s tým rozdielom, že na podsvietenie využívajú biele LED diódy namiesto katódových trubíc CCFL. Podsvietenie je tak rovnomernejšie a podanie farieb konzistentné na celej obrazovke.

Herné monitory pre profesionálov

LCD monitory sa ďalej delia podľa typu panelov:

  • TN – Tento typ je najrozšírenejší a pre hráčov najvhodnejší. Poskytuje totiž veľmi rýchlu dobu odozvy (väčšina výrobcov udáva pod 2 ms GTG). Jeho nevýhodou je však slabšie podanie farieb – nie je vyslovene zlé, ale nehodí sa napr. na prácu s grafikou či sledovanie filmov. Najväčšou nevýhodou sú však horšie pozorovacie uhly (t. j. zmena farieb pri sledovaní zošikma) – pri hraní hier však väčšinou sedíte za stolom a na obrazovku pozeráte priamo, takže to nie je prekážka.
  • IPS – Ponúka vynikajúce podanie farieb a dobré pozorovacie uhly, preto ho obľubujú najmä grafici, fotografi a ľudia požadujúci verné podanie farieb. Má však horšiu dobu odozvy než TN panel a aj keď IPS monitory urobili za posledné roky v tejto oblasti veľké pokroky, možno ich odporúčať len na hranie pomalších hier (stratégie, RPG a pod.).
  • VA – Majú dobré podanie farieb a na rozdiel od IPS panelov aj skvelý kontrast a vynikajúce podanie čiernej. Obľubujú ich teda najmä filmoví nadšenci, no nie je problém použiť ich ako univerzálne monitory aj na kancelársku prácu či hranie pomalších hier.
  • OLED obrazovky nevyužívajú na tvorbu obrazu tekuté kryštály – obrazové body sú v ich prípade tvorené priamo LED diódami. Tieto obrazovky majú neuveriteľne živé farby a majú tiež vynikajúcu dobu odozvy. Zatiaľ sú však veľmi drahé – oproti bežným LCD monitorom majú takmer dvojnásobné ceny.

Doba odozvy

Udáva sa v milisekundách (ms) a je to najdôležitejší parameter herného monitora. Pri vysokej dobe odozvy totiž môže byť obraz pri rýchlom pohybe rozmazaný. Dobrý herný monitor má preto dobu odozvy čo najnižšiu.

Mnoho výrobcov uvádza pre monitory odozvu 1 ms, na tento parameter však neexistuje žiadna norma. Tieto extrémne nízke hodnoty sú najčastejšie odozvou tzv. gray to gray (skratka GTG), teda pri zmene obrazového bodu z jedného na iný odtieň sivej farby. Skutočná odozva, kedy sa mení farba na úplne inú, je vyššia a odhalí ju až test herných monitorov.

Väčšina monitorov označovaných ako hráčske má uvedenú odozvu do 5 ms, čo je postačujúce aj pre hranie akčných hier.

Obnovovacia frekvencia, G-sync a FreeSync

Špecifikuje, koľko snímok dokáže monitor vykresliť za sekundu. Bežné kancelárske monitory alebo tie pre grafikov zvyknú disponovať obnovovacou frekvenciou 60 – 75 Hz, keďže pri nej ľudské oko nepostrehne trhanie obrazu.

Pre akčné hry je však vhodných aspoň 120 Hz, častejšie sa však stretnete s hodnotou 144 Hz, pričom najlepšie herné monitory majú obn. frekvenciu aj 200 Hz.

Problémom pre hráčov je rozdiel medzi aktuálnym počtom snímok, ktoré grafická karta v hre vykresľuje a obnovovacou frekvenciou monitora. Obraz môže v dôsledku toho pôsobiť trhane.

Veľký herný monitor

Riešením pre tento problém sú technológie Nvidia G-sync a AMD FreeSync od výrobcov grafických kariet Nvidia a AMD. Monitory vybavené touto technológiou zabezpečujú synchronizáciu obnovovacej frekvencie a frekvencie vykresľovania obrazu. To znamená, že monitor vykreslí novú snímku presne v čase, kedy dostane novú snímku z grafickej karty.

Nvidia G-sync využíva špeciálny čip vstavaný priamo v monitore a vyžaduje od výrobcov prísnu certifikáciu. Aj preto sú monitory s touto technológiou drahšie.

Technológia FreeSync je však výrobcom monitorov voľne k dispozícii, pretože využíva samotnú grafickú kartu. Nájdete ju preto na mnohých herných monitoroch s cenovkou už od cca 130 eur.

Jas a kontrast

Jas udáva, ako silno bude monitor „svietiť“. Monitor so slabým jasom má tmavší obraz a spôsobuje degradáciu farebného podania – je to viditeľné najmä pri silnejšom osvetlení miestnosti.

Jas sa udáva sa v kandelách na meter štvorcový (cd/m2) a pohybuje sa od 200 cd/m2 pri najlacnejších kancelárskych monitoroch až po 500 cd/m2 pri špičkových modeloch. Slabý jas a tmavý obraz namáha oči, preto pre dlhé hranie voľte monitor s hodnotou aspoň 300 cd/m2.

Vyšší kontrast znamená väčší rozdiel medzi bielou a čiernou farbou. Na monitoroch s vysokým kontrastom je čierna skutočne čierna a nie iba tmavosivá. Výrobcovia udávajú dve hodnoty kontrastu – vodidlom by pre vás mal byť statický kontrast. Lacné herné monitory disponujú obvykle kontrastom od 1 000:1, najdrahšie modely až cca 5 000:1.

Dynamický kontrast je taký, pri ktorom si monitor pomáha zosvetľovaním a stmavovaním obrazu, čím sa ale mení aj celkové podanie obrazu a ten stráca vernosť. Táto hodnota je teda tak trochu marketingový trik. Dynamický kontrast sa často pohybuje na úrovni 1 000 000:1.

Režim dynamického kontrastu ale môžete na väčšine monitorov vypnúť. Ak chcete verné podanie tmavých odtieňov a čiernej, rozhliadajte sa po monitoroch so statickým kontrastom aspoň 3 000:1.

Pripojenie k počítaču

Najstarším rozhraním pre pripojenie monitora k počítaču je VGA (D-sub). Vďaka analógovému prenosu signálu však spôsobuje degradáciu kvality obrazu, a preto sa hodí maximálne pre kancelárske monitory.

Minimom pre herný monitor by malo byť digitálne rozhranie DVI, ktoré si poradí s rozlíšeniami Full HD i vyššími. V poslednej dobe mu však, takpovediac, dochádza dych a výrobcovia sa sústredia skôr na vývoj rozhraní HDMI a Display Port, ktoré sú taktiež digitálne, no zvládajú omnoho vyššie dátové toky. Poradia si s rozlíšením 4K pri obn. frekvencii až 120 Hz a tiež s rozlíšeniami 8K a 10K.

Chlapec hrajúci sa na hernom monitore

Jednoznačnou voľbou do budúcnosti by malo byť pripojenie cez Display Port (HDMI sa používa prevažne v multimediálnych zariadeniach).

Pred kúpou by ste si mali preveriť, akými konektormi disponuje vaša grafická karta. Niektoré staršie modely totiž rozhraním Display Port nie sú vybavené.

Viacero monitorov súčasne

Mnoho hráčov túži po čo najširšej perspektíve v hernom svete, preto siahajú po použití viacerých monitorov. Toto zapojenie však má význam až od troch monitorov, pri dvoch budete mať v strede obrazu rám monitora. Najvhodnejšie na takúto konfiguráciu sú monitory s tenkým rámikom (nazývané aj zero frame).

Dvojmonitorovú zostavu môžete nahradiť aj ultra-širokouhlým monitorom s pomerom strán 32:9.

Ďalšie parametre a funkcie herných monitorov

  • Vstavané reproduktory – Sú často ešte nižšej kvality než reproduktory v televízoroch. Hudbu na nich neprehráte, ale ako núdzové riešenie na zvukovú kulisu v podobe internetového rádia sú použiteľné.
  • USB hub – Ide v podstate o USB rozbočovač – monitor prepojíte s počítačom pomocou USB kábla a na jeho bočnej alebo zadnej strane budete mať k dispozícii aktívne USB porty napr. na rýchle pripojenie USB kľúča či nabíjanie zariadení.
  • Audio jack – Umožňuje jednoduchšie pripojenie slúchadiel alebo PC reproduktorov priamo z monitora.
  • VESA uchytenie – Pomocou neho môžete monitor pripevniť na nástenný kĺbový držiak, prípadne špeciálny držiak na viacero monitorov. Pri výbere si dajte pozor, pretože VESA uchytení existuje viacero druhov a líšia sa rozostupmi otvorov.
  • Pivot – Umožňuje preklopiť monitor o 90 ° do zvislej polohy. To sa hodí napr. pri čítaní dokumentov alebo elektronických kníh. Táto funkcia je skôr výsadou kancelárskych monitorov, avšak nájdete ju aj na mnohých hráčskych modeloch.
  • Eyetracking – Pomocou tejto technológie monitor sleduje pohyb vašich očí a vyhodnocuje, na ktorú časť obrazovky sa pozeráte. Vďaka tomu môžete očami ovládať nielen samotný operačný systém, ale tiež hry – napr. natočením očí na pravú stranu obrazovky sa kamera posunie vpravo.

Obľúbené herné monitory

Hodnotenie článku:
(80.8%)

Pulbikované dňa: 29.03.2019

Autor
Michal Toma

Michal Toma

Som technik telom i dušou. Odmalička ma bavilo rozoberať a skladať rôzne prístroje a zisťovať, ako fungujú. Podobne dokážem rozobrať na súčiastky aj informácie a vyrobiť z nich ucelený text, ktorý vám pomôže zorientovať sa v naoko zložitom svete techniky, či v iných oblastiach života. Vo voľnom čase píšem blog o pive, ktorý je malým oknom do sveta stoviek chutí, vôní a zážitkov, aké nám pivo ponúka.

Obľúbené produkty

Zobraziť kategóriu:


Pridať komentár