Najlepší bezolejový kompresor poradia recenzie. Gude a Sheppach nesklamú

Čistenie, pieskovanie, striekanie, nafukovanie kolies či pohon pneumatického náradia. Stlačený vzduch má nespočet využití v domácej i profesionálnej dielni. Ak ešte v tej vašej nemáte kompresor, ktorý vám stlačený vzduch vyrobí, čítajte ďalej.

Vzduchový kompresor

Poradíme vám, podľa čoho sa jednotlivé modely rozdeľujú, aké parametre a vlastnosti by ste si mali pri výbere všímať a ktoré úkony v dielni vám kompresor uľahčí.

Najlepšie kompresory

Čo je kompresor a z čoho sa skladá

Kompresor je zariadenie, ktoré vytvára stlačený vzduch pomocou vhodného mechanizmu, poháňaného v podmienkach dielne najčastejšie elektromotorom.

Typický kompresor pre použitie v dielni sa skladá z niekoľkých častí:

  • Pohon – v tomto prípade ide najčastejšie o elektromotor. V závislosti od výkonu kompresora môže mať výkon od niekoľko stoviek W až po niekoľko kW.
  • Mechanizmus stlačovania vzduchu – samotná časť kompresora, ktorá premieňa rotačný pohyb pohonu na stlačený vzduch.
  • Vzdušník – zásobník na stlačený vzduch, ktorý umožňuje, aby bol výstup stlačeného vzduchu plynulý a tlak nekolísal.
  • Regulačný ventil s presostatom – ide o špeciálny ventil, ktorý udržuje nastavený výstupný tlak vzduchu tým, že pri vyššom odbere vzduchu ventil viac otvorí, aby nedošlo k poklesu tlaku a naopak. Na kompresoroch tvorí jeden celok so zariadením nazvaným presostat, čo je elektrický spínač, ktorý spustí elektromotor kompresora pri poklese tlaku pod požadovanú úroveň. Kompresor následne opäť natlakuje vzdušník na požadovaný tlak.
  • Podvozok – väčšina rozmernejších kompresorov je opatrená kolieskami pre nenáročnú manipuláciu.

Piestový, či skrutkový?

Práve podľa tohto mechanizmu kompresory delíme na 2 základné typy – piestové a skrutkové.

V piestovom kompresore vytvára stlačený vzduch piest so sústavou jednosmerných ventilov, ktorý vykonáva vďaka rotujúcemu hriadeľu a ojnici pohyb hore-dolu, resp. tam a späť. Nevýhodou týchto kompresorov je vysoký hluk a úroveň vibrácií, ktoré sú spôsobené pohybom piestu a prenášané na celé telo kompresora. Piest taktiež potrebuje dôkladné mazanie, preto sú tieto kompresory najčastejšie konštruované ako olejové (pozri ďalší nadpis).

Výhodou piestových kompresorov je ich pomerne jednoduchá a preverená konštrukcia a z toho vyplývajúca prijateľná cena.

Malý vzduchový kompresor na dofukovanie pneumatík

Mechanizmus skrutkových kompresorov tvoria dve proti sebe sa otáčajúce skrutky navzájom prepojené ozubenými kolesami. Majú závity s presne definovaným vybraním po ich obvode. Otáčaním skrutiek sa vzduch vstupujúci medzi ne stláča a pohybuje sa z ich začiatku na koniec, kde vystupuje do vzdušníka, prípadne do vzduchového vedenia.

Skrutkové kompresory majú vysokú životnosť a výkon, sú menej hlučné a produkujú omnoho menej vibrácií než piestové kompresory. Ich nespornou výhodou je taktiež možnosť presnejšej regulácie otáčok a tým aj výkonu a z toho vyplývajúca vyššia hospodárnosť.

Nevýhodou skrutkových kompresorov je vysoká cena, často v rádoch tisícok eur. Nájdete ich preto skôr v priemyselných aplikáciách než v dielňach.

Bezolejový alebo olejový

Olejové kompresory, či už skrutkové alebo piestové, používajú na mazanie a hladký chod špeciálny olej. Vďaka mazaniu môže výrobca ich súčasti vyrobiť s menšími toleranciami, čím minimalizuje trenie, zahrievanie a zvýši ich účinnosť a výkonnosť.

Nevýhodou olejových kompresorov je, že olej sa v malých množstvách dostáva aj do stlačovaného vzduchu. Vďaka tomu olejové kompresory nie sú vhodné na potravinárske účely, prípadne pre chemický či farmaceutický priemysel, kde je vyžadovaná vysoká úroveň čistoty vzduchu. Mazací olej tiež nemá dobrý vplyv na niektoré typy povrchov, najmä gumu. To je dôvod, prečo olejové kompresory nie sú príliš vhodné na dofukovanie kolies či gumových hračiek.

Olej zo vzduchu vyfukovaného olejovým kompresorom môžete odstrániť pomocou príslušenstva – tzv. odlučovača oleja.

Olejový kompresor

Olejové kompresory, na rozdiel od bezolejových, vyžadujú pravidelnú údržbu v podobe mazania. V opačnom prípade by si ich piesto mohol zadrieť.

Bezolejové kompresory majú súčasti mechanizmu stlačovania vzduchu vyrobené z materiálov s menším trením. Pre elimináciu nadmerného trenia sú tiež vyrobené s vyššími toleranciami. Bezolejové komprerory preto nedosahujú také výkony ako olejové kompresory.

Sú však vhodné na použitie v potravinárstve aj v iných aplikáciách, kde je vyžadovaný čistý stlačený vzduch.

Výkonnosť kompresora a objem vzdušníka

Táto vlastnosť sa udáva v podobe množstva vzduchu v litroch, ktorým vás dokáže kompresor zásobovať za minútu. V praxi je dobré, ak si pre vaše účely necháte určitú rezervu a vyberiete si kompresor o cca 30 – 50 % výkonnejší než potrebujete.

Ak plánujete používať pneumatické náradie, uistite sa, že vami vybraný kompresor ho dokáže vzduchom zásobovať v dostatočnej miere (potrebnú výkonnosť kompresora udáva výrobca pneumatického náradia).

Približné rozdelenie kompresorov podľa výkonnosti:

  • 50 – 150 l/min. – hodia sa na príležitostné použitie v domácej dielničke či garáži, na činnosti ako ofukovanie, hustenie pneumatík či striekanie malých plôch.
  • 100 – 250 l/min. – sú taktiež vhodné pre domáce dielne, no zvládnu poháňať aj pneumatické náradie s malým výkonom ako napr. klincovačky. Taktiež si poradia so striekaním stredne veľkých plôch.
  • 250 – 500 l/min. – hodia sa pre remeselné dielne či menšie prevádzky. Dokážu zásobovať výkonné pneumatické náradie, menšie stroje či striekať veľké plochy.
  • 450 – 750 l/min. – sú vhodné do náročných podmienok pneuservisu, profesionálnej dielne či priemyslu.
  • 700 a viac l/min. – poradia si s napájaním veľkých obrábacích strojov, pieskovaním či lakovaním veľkých plôch i s používaním výkonného pneumatického náradia vo väčších prevádzkach.

Starý benzínový kompresor

Čo sa týka vzdušníka, čím väčší je jeho objem, tým dlhšie môžete pracovať bez spustenia kompresora. Menšie kompresory majú objem 25 l, čo postačí na občasné práce, no nie na pneumatické náradie. Ak chcete používať pneumatické náradie, siahnite po modeli s objemom vzdušníka aspoň 50 l, pre výkonnejšie náradie aspoň 100 l.

Výkon elektromotora a napájanie kompresora

  • Jednofázové 230 V – patria sem kompresory pre hobby použitie s výkonom motora do cca 2,5 kW. Pri ich napájaní si dajte pozor na istenie. Elektromotory používané v kompresoroch majú až 8-krát vyšší rozbehový prúd než ten pracovný. Už 900 W elektromotor preto dokáže pri prudkom rozbehu „zhodiť“ bežný zásuvkový 16 A istič s charakteristikou B. Ak budete mať tento problém, zvoľte na napájanie istič s charakteristikou C či D – tie znesú omnoho vyššie rozbehové prúdy.
  • Trojfázové 400 V – ide o výkonnejšie kompresory pre profesionálne použitie s elektromotormi nad 2 kW. Ak sa po takom obzeráte, preverte si, že vaša dielňa disponuje 400 V trojfázovou zásuvkou, resp. trojfázovou prípojkou, aby ste mohli 400 V zásuvku doplniť.
  • Autobatéria 12 V – ide o malé kufríkové, prípadne miniatúrne kompresory určené na dofukovanie pneumatík či lôpt v aute či v karavane. Napájací kábel je ukončený koncovkou do autozapaľovača. Majú často nízky výkon a nedisponujú vzdušníkom. Pozor – dokážu autobatériu pomerne rýchlo vybiť.
  • Aku kompresory – môžu byť buď v kufríkovom prevedení, prípadne mať tvar podobný akumulátorovému náradiu. Sú napájané z akumulátora, rovnako ako ručné aku náradie, a ich nespornou výhodou je mobilita. Majú veľmi nízku výkonnosť a nedisponujú vzdušníkom, preto sa hodia max. na dofukovanie lôpt či pneumatík na bicykloch, motocykloch alebo autách.

Ďalšie parametre a vlastnosti kompresorov

  • Pracovný tlak – udáva sa v baroch a bežne sa stretnete s kompresormi, ktoré sú schopné dodať tlak 8 – 15 barov. Ak chcete používať pneumatické náradie uistite sa, že vami vybraný kompresor mu poskytne dostatočný tlak vzduchu. V opačnom prípade by sa náradie nemuselo vôbec rozbehnúť. Vysoký tlak je taktiež potrebný pre hustenie bicyklových pneumatík, najmä tých na cestných bicykloch.
  • Hlučnosť – udáva sa v decibeloch (dB) a platí, že čím menšie číslo, tým je kompresor tichší. Žiaľ, pri výkonnejších modeloch dosahuje hlučnosť často vyše 95 dB, čo je už dosť nepríjemné. Tichšie sú iba menšie kompresory na príležitostné hobby použitie.

Malý prenosný kompresor

  • Konštrukčné prevedenie – kompresory s malým výkonom sú konštruované najčastejšie v tvare kufríka s pohodlným uchom na prenášanie. Disponujú často miniatúrnym, resp. žiadnym vzdušníkom a max. tlakom 8 barov. Výkonnejšie kompresory majú horizontálny vzdušník, na ktorom je pripevnený podvozok pre ľahšie premiestnenie v spodnej časti a mechanizmus s elektromotorom vo vrchnej časti. Tieto kompresory zaberajú veľa miesta, preto ak ho nemáte v dielni nazvyš, poobzerajte sa po modeloch so zvislým vzdušníkom, ktoré dosahujú rovnaké výkony ako tie s horizontálnym umiestnením, akurát sú skladnejšie.

Príslušenstvo ku kompresorom

  • Vzduchová ofukovacia pištoľ – ručná pištoľ s tryskou určená na ofukovanie predmetov a ich čistenie tlakovým vzduchom.
  • Striekacia pištoľ – je určená na striekanie farieb a lakov. Vybavená je nadstavcom na špeciálne trysky, umožňujúce rovnomerné rozprašovanie farby. V jej vrchnej časti sa nachádza valcový zásobník na vopred namiešanú farbu.
  • Pieskovacia pištoľ – je určená na čistenie a odhrdzovanie predmetov otryskávaním, či už pieskom alebo iným materiálom. Nemali by ste ju používať bez dodatočných ochranných pomôcok.
  • Nadstavec na dofukovanie kolies – je vybavený nadstavcom na autoventil, prípadne nadstavcom na galuskový ventil a umožňuje hustenie kolies automobilov, bicyklov či motocyklov.
  • Pneumatické náradie – v tejto kategórii nájdete rôzne druhy náradia poháňaného stlačeným vzduchom. Patria sem rôzne druhy brúsok, vŕtačky, sponkovačky a pod. Pneumatické náradie spravidla potrebuje prídavnú maznicu, ktorá privádzaný vzduch obohatí o olej, ktorý bude potom mechanizmus náradia mazať.
  • Odlučovač oleja – slúži na zachytenie oleja z olejového kompresora. Vzduch zbavený oleja potom môžete použiť na potravinárske účely či na nafukovanie pneumatík alebo iných gumových predmetov.
  • Špirálová tlaková hadica – na rozdiel od rovnej hadice sa vplyvom natlakovania nevymrští, a tiež nie je také jednoduché ju zalomiť. Je preto ideálna na prívod stlačeného vzduchu ku vzduchovému náradiu či príslušenstvu.

Ceny a obľúbené značky kompresorov

Najlacnejšie kompresory s napájaním 12 V určené na hustenie pneumatík a lôpt kúpite za cca 10 eur.  Miniatúrne kompresory v kufríkovom prevedení na občasné použitie vás vyjdú na min. 50 eur. Najlacnejší kompresor s veľkým kovovým vzdušníkom zoženiete za cenu od 90 eur.

Najobľúbenejšie značky medzi hobby kompresormi sú Scheppach, Extol, Gude, Einhell, Stanley či Fieldmann (tie lacnejšie). Pre intenzívnejšie využívanie sú vhodné osvedčené značky ako Metabo, Aircraft či Orlík.

Najlepšie kompresory

Hodnotenie článku:
(81%)

Pulbikované dňa: 15.06.2019

Autor
Michal Toma
Michal Toma

Som technik telom i dušou. Odmalička ma bavilo rozoberať a skladať rôzne prístroje a zisťovať, ako fungujú. Podobne dokážem rozobrať na súčiastky aj informácie a vyrobiť z nich ucelený text, ktorý vám pomôže zorientovať sa v naoko zložitom svete techniky, či v iných oblastiach života. Vo voľnom čase píšem blog o pive, ktorý je malým oknom do sveta stoviek chutí, vôní a zážitkov, aké nám pivo ponúka.


Pridať komentár