Najlepšie bežecké topánky na pevný povrch

Či už s behom začínate, chcete vymeniť klasické tenisky za niečo lepšie alebo si vyberáte obuv na svoj prvý maratón, tento postup vám pomôže zorientovať sa v problematike bežeckej obuvi.

Bežecká obuv

V prvom rade si treba uvedomiť, že neexistuje univerzálny návod na správny výber bežeckých topánok. Každé chodidlo je jedinečné, rovnako ako odtlačky prstov. Pri výbere bežeckých topánok by však mal brať ohľad každý bežec na niekoľko pravidiel. Kritérií pre výber správnej bežeckej obuvi je viac, ako by sa spočiatku mohlo zdať.

Obľubená bežecká obuv

Niekoľko dôležitých otázok

Predtým, než sa pustíte do nakupovania, mali by ste poznať odpoveď na nasledujúce otázky.

  • Aký je účel využitia? (tréning, preteky...)
  • Na akom povrchu behávate? (asfalt, terén, dráha...)
  • Koľko vážite a akým skúseným bežcom ste?
  • Aká je biomechanika vášho chodila? (pronácia, neutrál, supinácia)
  • Aká je veľkosť a tvar vášho chodidla?

Účel využitia topánok

Prvá vec, v ktorej musíte mať jasno, je, či v nových topánkach chcete trénovať alebo v nich absolvovať preteky. Nemá zmysel sa zamýšľať nad tým, či sa dajú tie isté bežecké topánky využiť na tréningy a zároveň aj preteky, prípadne hľadať nejakú strednú cestu. Oba typy, ako tréningové, tak aj pretekárske, majú prevedenie určené na konkrétny účel.

Tréningové bežecké topánky sú navrhnuté tak, aby čo najviac tlmili nárazy pri behu a zabraňovali tak únave či bolestiam chodidiel. Umožňujú tak trénovať pravidelne a v častejších intervaloch. Kvalitné modely majú spravidla väčšiu výdrž, a to nad 1 000 km.

Obuv na behanie

Bežecké topánky na preteky kladú dôraz na vyvinutie vyššej rýchlosti a šetrenie energie pretekára. Menšie tlmenie si však vyberá svoju daň a prejavuje sa bolesťou chodidiel, ktoré si vyžadujú po pretekoch viac oddychu. Preto nie sú vhodné na pravidelné tréningy.

Typ povrchu pri behaní

Ďalším dôležitým faktorom pri výbere bežeckej obuvi je povrch, na ktorom behávate. Opäť platí pravidlo, že by ste si mali vybrať obuv určenú na konkrétny povrch a používať ju iba na ňom. Častou chybou, najmä začínajúcich bežcov, je používanie tých istých topánok na rôznych povrchoch. Okrem zníženého pohodlia pri behaní môže prísť k nepríjemnému úrazu.

Asfaltová cesta

Spomedzi všetkých typov majú cestné bežecké topánky na tréning najširší výber. Behanie po tvrdom povrchu však vyžaduje niekoľko kľúčových vlastností bežeckých topánok. Medzi hlavné kritériá radíme schopnosť tlmenia nárazov pri dopade na tvrdý povrch. Táto schopnosť ovplyvňuje nielen pohodlie pri samotnom behu, ale pomáha predchádzať bolestiam chodidiel či dokonca znižuje riziko možných úrazov. Na rozdiel od behu po teréne je beh po spevnenej ceste oveľa čistejší, takže je tu priestor na kvalitné odvetrávanie z vrchnej časti topánky.

Terén

Niekde môžete nájsť označenie tejto kategórie ako trail, cross či offroad. Ide však stále o ten istý typ povrchu. Ako iste tušíte, na vlastnosti trailových bežeckých topánok treba klásť iné nároky ako na tie cestné. Keďže povrch terénu je nevyspytateľný a jeho tvrdosť nie je taká stála ako pri asfaltových cestách, musia byť tomu prispôsobené aj podrážky.

Beh v teréne

Schopnosť tlmenia by ste pri týchto topánkach hľadali márne. Bežecké topánky určené do terénu disponujú tvrdšou podrážkou, ktorá eliminuje nerovnosť povrchu alebo prítomnosť kamienkov. Takisto umožňuje lepšie odrazenie z mäkkých povrchov a zároveň je jej povrch upravený tak, aby sa čo najmenej šmýkala v mokrom teréne. Krosová bežecká obuv je, samozrejme, vybavená vyššou odolnosťou materiálu a nepremokavosťou v nepriaznivých podmienkach.

Dráha

Menej rozšírené sú bežecké topánky určené na behanie po antukovej dráhe. Výber v obchodoch je v tomto prípade obmedzenejší. Sú využívané najmä pretekármi. Na spodnej časti týchto topánok nájdete hroty, ktoré zabezpečujú lepší odraz od tohto typu povrchu.

Váha a skúsenosť bežca

Ak máte nadváhu alebo s behom len začínate, poobzerajte sa po bežeckých topánkach s vysokým tlmením a kontrolou pohybu. V prípade nadváhy regulujú tvrdosť dopadu na chodidlá, vďaka čomu pomáhajú predchádzať bolestiam či dokonca úrazom. Ak sa radíte k začiatočníkom v behaní, pomôžu vám minimalizovať nesprávny dopad chodidiel, kým nezlepšíte techniku behania.

Biomechanika chodidla

Tento faktor by ste pri výbere správnej bežeckej obuvi nemali zanedbať ani podceniť. Často sa stane, že v predajni zákazníkovi sedia topánky ako uliate, no pri ich pravidelnom používaní ho po čase začnú bolieť nohy. Toto býva najčastejšie spôsobené neprispôsobením výberu topánok biomechanike svojho chodidla.

V skratke ide o prirodzený pohyb chodidla a členka, ktorý vzniká pri behaní. Naše chodidlá sa tak snažia intuitívne tlmiť dopad na povrch, po ktorom beháme.

Skúste sa predavača v obchode spýtať, či si môžete bežeckú obuv vyskúšať v predajni na bežiacom páse. Ak to nie je možné, prebehnite sa aspoň po predajni. V žiadnom prípade si neskúšajte obuv len po sediačky.

Poznáme tri typy biomechaniky chodila:

  • Pronácia (nadmerná): je to pohyb chodila smerujúci dovnútra. Väčšina bežcov má tendenciu vykonávať tento pohyb, nakoľko umožňuje lepšie pohlcovanie energie pri náraze chodidiel o povrch. Do tejto skupiny patria najmä ženy, ľudia s nadváhou, plochými chodidlami alebo s nohami do X. Pre elimináciu možných zranení odporúčame hľadať bežecké topánky s označením STABILITY, CONTROL alebo SUPPORT. Je to označenie výrobcov pre kontrolu alebo podporu pohybu. Ďalším riešením môžu byť vložky do topánok na mieru. Ak patríš aj ty do tejto skupiny, pri pohľade na svoje staré topánky zistíš, že ich máš viac zodraté z vnútornej strany.
  • Neutrál (normálna pronácia): je v podstate priamy pohyb chodidla, bez akéhokoľvek vyklenutia chodidla do vonkajšej alebo vnútornej strany. Ak je to aj tvoj prípad, v obchodoch hľadaj topánky s označením NEUTRAL.
  • Supinácia: je to opak pronácie, čiže pohyb chodidla smeruje do vonkajšej strany. Je to skôr ojedinelý pohyb, preto aj výber týchto topánok nebude až taký rozmanitý. Tento pohyb chodidla je však do určitej miery pri behu správny. Vyskytuje sa najmä u ľudí s vysokou klenbou a ich topánky bývajú zodraté z vonkajšej strany.

Veľkosť a tvar chodidla

Nie každý má rovnaký tvar chodidla. Niekto má najdlhší palec, iný zase druhý prst na nohe. Preto tomu musíme prispôsobiť veľkosť bežeckých topánok. Pri prvej kúpe bežeckej obuvi je práve jej veľkosť najčastejšou chybou bežcov začiatočníkov. Automaticky siahajú po rovnakých veľkostiach, aké majú ich topánky na bežné nosenie. Avšak čo sa týka dĺžky, minimálne by mali byť o pol centimetra, prípadne o pol čísla dlhšie, ako je dĺžka vášho chodidla od päty po najdlhší prst.

Nie je ojedinelým javom, že skúsení bežci si vyberajú topánky na behanie dokonca aj o číslo väčšie. Treba myslieť na to, že chodidlo sa pri behaní mierne pohybuje v topánke smerom dopredu. V opačnom prípade sa môžete pripraviť na krvavé podliatiny nechtov, omodranie či prípadne ich odpadnutie. Takisto by topánka nemala byť tesná ani po stranách chodidla, no zároveň by sa vám z nej nemala vyzúvať päta. Bežecké topánky si vždy skúšajte v ponožkách, v ktorých aj budete chodiť behávať.

Veľkosť a tvar chodidla

Zrejme ste si nevšimli, že sa veľkosť vašich chodidiel počas dňa mierne mení. Ak pravidelne beháte v ten istý čas, napríklad iba ráno alebo iba večer, choďte si vyskúšať svoje nové bežecké topánky práve v ten istý čas.

Rozdiel medzi drahými a lacnými bežeckými topánkami

Na začiatok si ujasnite, čo považujete za lacné a drahé topánky. Medzi lacné radíme topánky do 70 € a medzi drahé nad 140 €. Niekde uprostred je stredná trieda. Má teda zmysel kupovať drahé bežecké topánky? Záleží najmä na náročnosti každého bežca. Kým lacné topánky môžu byť prevedením rovnako veľmi kvalitné, nejaké rozdiely oproti drahším spozorujú najmä skúsení bežci.

Ide predovšetkým o schopnosť tlmenia podrážky a jej životnosť. Napriek tomu však začiatočníkom poslúžia veľmi dobre pri rekreačnom behaní 2- až 3-krát do týždňa aj lacné modely. Tí skúsenejší bežci ocenia skvelé tlmenie podrážky drahých modelov pri každodennom behaní, rovnako ako aj ľudia s nadváhou. Drahšie bežecké topánky by vám mali hravo zvládnuť vydržať robiť spoločnosť minimálne 1 000 km.

Pri behaní striedajte minimálne dva páry topánok. Predídete tomu, že si noha zvykne na jeden pár a po výmene topánok nastanú ortopedické problémy.

Ďalšie typy bežeckých topánok

Okrem klasických bežeckých topánok je v ponuke aj niekoľko špeciálnych typov. Vybrať si môžete napríklad barefoot či minimalist.

  • Minimalist - majú znížený sklon medzi špičkou a pätou (drop) a nižšiu úroveň tlmenia. Sú veľmi ľahké a flexibilné.
  • Barefoot - bežcom prináša takmer identický pocit ako pri behaní na boso. Drop je nulový a topánka poskytuje dokonalý kontakt chodidla s povrchom. Funkcia topánky je najmä v ochrane chodidla pred zranením.
  • Cushioning - sú v podstate pravým opakom vyššie spomenutých topánok. Poskytujú zvýšenú mieru ochrany, komfortu a tlmenia nárazov pri došľape.
Hodnotenie článku:
(80.8%)

Pulbikované dňa: 28.10.2018

Autor
Redakcia
Redakcia

Pripravujeme pre vás recenzie, testy, hodnotenia. Snažíme sa vám poskytnúť všetky informácie, ktoré vám pomôžu pri rozhodovaní s nákupom spotrebiča, elektroniky alebo iného produktu. Zapojte sa aj vy do diskusie pomocou komentára a pomôžte niekomu ďalšiemu.

Zobraziť kategóriu:


Pridať komentár