Ako vybrať nabíjačku batérií a Najlepšie nabíjačky 2019

Určite sa vám už stalo, že ste zabudli na aute vypnúť svetlá, prípadne ste v zime málo jazdili a akumulátor sa nestíhal dobiť, kvôli čomu ste ráno nenaštartovali. Pomoc v podobe ochotného pocestného so štartovacími káblami nie je vždy po ruke a úplnú nezávislosť vám zaručí jedine autonabíjačka.

Ako vybrať nabíjačku autobatérií

Pomôžeme vám s jej výberom a predstavíme najobľúbenejšie modely.

Najlepšie nabíjačky autobatérií

Nie je olovo ako olovo

V automobiloch sa používajú takmer výlučne olovené akumulátory (ďalej im budeme hovoriť „Pb aku“) s elektrolytom vo forme kyseliny sírovej s prímesami rôznych chemických prvkov.

Každý typ Pb aku má trošku odlišné správanie pri nabíjaní a potrebuje iné konečné nabíjacie napätie. Vami vybraná nabíjačka teda musí podporovať konkrétny typ Pb aku, ktorý chcete nabíjať.

Batéria v aute

Ešte donedávna sa používali rokmi preverené Pb aku s elektródami ponorenými v tekutom elektrolyte. Tieto akumulátory sú vybavené zátkami vo vrchnej časti, ktoré musíte pred nabíjaním otvoriť, pretože pri nabíjaní sa vytvára vodík, ktorý z akumulátora uniká. V prípade potreby ste do nich mohli tiež doliať kyselinu či destilovanú vodu a upraviť tak hustotu elektrolytu, ktorá sa používaním zhoršuje.

Vylepšeným typom sú tzv. EFB Pb aku s mokrým elektrolytom, ktoré sú vybavené hrubšími elektródami a ich separátormi z polyesterových vlákien.

V súčasnosti sa pre Pb aku s tekutým elektrolytom používa označenie WET (z anglického pojmu wet – mokrý). 

Moderné Pb aku môžu mať elektrolyt vo forme gélu (tzv. gélové) alebo elektrolyt nasiaknutý v špeciálnej sklovláknitej tkanine (typ AGM). Tieto moderné akumulátory sú vhodné aj na použitie vo vozidlách so štart-stop systémom či s technológiou rekuperácie. Označujú sa ako bezúdržbové (prípadne skratkou VRLA).

Nabíjanie autobatérie

Nie sú vybavené otvormi vo vrchnej časti, ale pretlakovou poistkou, ktorá nahromadený vodík po dosiahnutí určitého tlaku automaticky vypustí. V bezúdržbovom variante nájdete aj Pb aku s tekutým elektrolytom.

Pozor na napätie

V motorizme sa na napájanie používajú 3 druhy napätia:

  • 12 V – ide o najbežnejšie používané napätie, tvorené jedným akumulátorom s 6 článkami. Nájdete ho v osobných automobiloch, dodávkach a niektorých malých nákladných autách.
  • 6 V – používa sa v motocykloch a v niektorých starých automobiloch (napr. Trabant či veľmi staré veterány). Ide o trojčlánkový akumulátor.
  • 24 V – nájdete ho v nákladných vozidlách, autobusoch či pojazdných stavebných alebo poľnohospodárskych strojoch. Je spravidla tvorené 2 akumulátormi s napätím 12 V, ktoré sú zapojené do série. Akumulátory sú ťažké, preto sa často nabíjajú priamo na vozidle napätím 24 V.

Nabíjajte max. desatinou kapacity

Nabíjačky Pb aku sa vyrábajú s rôznym nabíjacím prúdom. Tie, ktoré dokážu nabíjať vyšším prúdom, sú spravidla drahšie, pretože sa skladajú z výkonnejších súčiastok. 

Čím vyšší nabíjací prúd, tým rýchlejšie Pb aku nabijete. V praxi sa pre šetrné nabíjanie neodporúča prekračovať hodnotu desatiny kapacity akumulátora.

Kapacita aku

Použitie

Max. odporúčaný nabíjací prúd

55 Ah

menšie benzínové motory

5,5 A 

80 Ah

dieselové motory

8 A

Týmto prúdom akumulátor nabijete teoreticky za 10 hodín, pri niektorých nabíjačkách sa prúd pri nabíjaní postupne znižuje, nabíjanie preto trvá dlhšie.

Nabíjanie vybitej autobatérie v osobnom aute

Výrobcovia pre svoje nabíjačky zvyčajne udávajú aj minimálnu a maximálnu odporúčanú kapacitu akumulátora. Môžete s nimi bez obáv nabíjať aj silnejšie akumulátory, akurát môže nabíjanie trvať omnoho dlhšie.

Okrem nabíjania konštantným prúdom ponúkajú niektoré nabíjačky aj tzv. pulzný režim, pri ktorom posielajú do akumulátora prúdové impulzy. Toto nabíjanie je šetrnejšie a môže predĺžiť životnosť akumulátora.

Najšetrnejšie sú s mikroprocesorom

Najjednoduchšie nabíjačky obsahujú iba transformátor a minimum elektroniky. Nabíjacie napätie je konštantné, musíte ich preto strážiť a po nabití akumulátor odpojiť, inak by mohlo dôjsť k tzv. plynovaniu. V akumulátore by sa začalo vytvárať veľké množstvo vodíka, čo by mohlo gélové alebo AGM Pb aku zničiť. 

Drahšie nabíjačky sú vybavené elektronikou, ktorá udržuje konštantný (stály) nabíjací prúd počas celej doby nabíjania a po dobití napätie zníži na tzv. udržiavaciu hodnotu. V tomto režime ostáva Pb aku plne nabitý, no jeho životnosť sa neznižuje prebíjaním.

Kvalitná nabíjačka autobatérií

Najlepšie modely nabíjačiek sú vybavené mikroprocesormi, ktoré strážia napätie a prúd a prispôsobujú nabíjaciu charakteristiku typu či stavu nabitia Pb aku. Niektoré z nich dokážu Pb aku aj zdiagnostikovať a odhaliť jej prípadné chyby – pri chybnom či hlboko vybitom akumulátore sa nabíjanie nemusí vôbec spustiť. 

Výhodou elektronických nabíjačiek je, že sú často vybavené tzv. spínanými zdrojmi (niektorí výrobcovia ich nazývajú aj invertory), ktoré sú na rozdiel od klasických transformátorov omnoho úspornejšie, ľahšie a majú menšie rozmery.

Displej, LED i ručičkový ampérmeter

Na najjednoduchších nabíjačkách spravidla nenájdete žiadne indikátory napätia, iba niekoľko LED, ktoré signalizujú zapnutie či rôzne prevádzkové stavy nabíjačky. 

Niektoré modely sú vybavené ručičkovým voltmetrom či ampérmetrom, na ktorých môžete sledovať hodnoty nabíjacieho napätia či prúdu.

Pokročilejšie elektronické či mikroprocesorové nabíjačky sú často vybavené aj LED či LCD displejmi, na ktorých môžete sledovať aktuálny stav, nabíjacie napätie a prúd či dokonca čas zostávajúci do úplného nabitia.

Ďalšie parametre a funkcie autonabíjačiek

  • Automatické vypnutie – po skončení nabíjania nabíjačka odpojí akumulátor, aby sa zbytočne nevybíjal, prípadne sa prepne do tzv. udržiavacieho režimu, v ktorom drží akumulátor plne nabitý.
  • Ochrana proti skratu – nabíjačky bez tejto funkcie môžete skratovaním výstupných vodičov pripájaných na akumulátor poškodiť či dokonca zničiť.
  • Ochrana proti prepólovaniu – nespustí nabíjanie, ak zameníte kladný a záporný vodič a pripojíte ich k Pb aku opačne.
  • Oživenie akumulátora – oživí hlboko vybitý akumulátor pomocou zvýšeného napätia, pri ktorom akumulátor začne kontrolovane plynovať, vďaka čomu sa elektrolyt premieša.
  • Desulfatácia – pomocou silných prúdových impulzov odstráni vrstvy síranov usadených na elektródach, ktoré znižujú dostupnosť energie akumulátora.
  • Štartovací zdroj – niektoré výkonnejšie nabíjačky vám ponúknu aj pomoc pri štartovaní vozidla s vybitým akumulátorom.
Hodnotenie článku:
(80.8%)

Pulbikované dňa: 01.08.2019

Autor
Michal Toma
Michal Toma

Som technik telom i dušou. Odmalička ma bavilo rozoberať a skladať rôzne prístroje a zisťovať, ako fungujú. Podobne dokážem rozobrať na súčiastky aj informácie a vyrobiť z nich ucelený text, ktorý vám pomôže zorientovať sa v naoko zložitom svete techniky, či v iných oblastiach života. Vo voľnom čase píšem blog o pive, ktorý je malým oknom do sveta stoviek chutí, vôní a zážitkov, aké nám pivo ponúka.


Pridať komentár